Aurora holder opp forskjellige produkter som tydelig viser at de enten er uten sukker, uten fett eller har få kalorier i seg. Hun har mørkeblondt hår, brun vest og sort genser. Hun ser skeptisk inn i kamera, i bakgrunnen kan vi se noe av butikken hun er i.
Aurora (19) er lei av måten man markedsfører innholdet i maten på. Foto: Runar Lindseth, NRK P3
MENING:

– «Null kalorier», «Mindre fett», «Sukkerfri». Kan vi drite i?

Et portrettfoto av Aurora, som står ute i solen og smiler til kamera. Hun har langt mørkeblondt hår, lyse brune øyne. Bak henne ser vi en lysebrun murvegg.
Aurora Kvifte (19)Student
Publisert 24.04.23 08:00

Aurora (19) er født og oppvokst i Tønsberg. Hun studerer sykepleie ved Universitetet i Sørøst-Norge. Dette er hennes personlige mening.

Det er blitt så viktig at vi får med oss hvor sukkerfritt, fettfritt og kalorifattig et produkt er. Det står ofte foran på pakningen med sterke farger og tjukk skrift.

Men hva skjer med oss når pakningen på maten har et så stort fokus på sånt?

Her om dagen var jeg i matbutikken for å kjøpe pinneis, noe man kjøper for å kose seg. Isen jeg valgte, spises ofte av barn og unge.

På emballasjen står det tydelig at hver ispinne kun inneholder 65 kalorier. Holder det ikke at det står på baksiden av ispakken?

Da jeg la ut en video hvor jeg snakket om nettopp dette, rant det inn med nedlatende kommentarer fra folk som mente jeg var for sensitiv.

Folk som skrev at «mennesker nå til dags er for psykisk svake». Eller at «det er bare feite mennesker som synes kalorier er vanskelig».

Jeg mener ikke at man skal unngå å skrive kalorier, fett eller sukker på matvarer. Men det er viktig å tenke på hvordan vi ønsker å markedsføre det.

For det er ikke til å stikke under stol at mange i dagens samfunn har et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt. Et økende fokus på kalorier hvor enn du ser kan være med på å forsterke dette.

Det er selvfølgelig viktig å ha et bevisst forhold til næringsinnhold og hva man får i seg på en dag. Så lenge fokus ligger på å fremme et godt, sunt og variert kosthold.

Men jeg syntes ikke at det å telle kalorier er noe som burde frontes som normalt.

Det å forholde seg til kalorier burde være noe man velger selv, hvis man føler behovet for det. Når disse tallene blir salgspoenget til diverse matvarer, blir valget tatt fra deg.

Vi klarer faktisk å snu pakningen selv for å lese om kalorimengden. Der vil det i tillegg stå mer enn bare ett tall. Det vil også stå næringsinnholdet og hva maten er laget av.

Argumentet for å synliggjøre kaloriene, fett og sukkerinnholdet på pakningen er at det kan hjelp folk med å ta sunnere valg. Og at denne typen markedsføring kan gjøre flere bevisst på hva de spiser.

Men selv om noe har lite fett, sukker og kalorier, betyr det ikke nødvendigvis at det er næringsrikt eller sunt. Det kan lure folk til å tenke at det kun er mat med lite kalorier som er bra for deg.

Et nærbilde av en pakke med tortillalefser. På den står det tydelig markert: «96 kcal per unfilled tortilla».

Vi bør bli mer bevisste på hvordan markedsføring, kaloritelling, prat om «sunn og usunn mat» og «supermat» kan påvirke forholdet vårt til mat.

Jeg er absolutt ikke imot å snakke om kosthold, så lenge det er på en god måte. Jeg blir heller ikke krenket så fort noen nevner kalorier, sukker eller fett.

De negative reaksjonene jeg fikk når jeg snakket om det økende kalorifokuset, burde ringe noen alarmbjeller hos flere.

For nei, det er ikke kun mennesker som er svake psykisk som blir påvirket. Det påvirker oss alle, enten om det er ubevisst eller bevisst.

Kommentarer