Lastebilsjåfør Aurora (21) er fra Røst, og bor i både Narvik og Leknes. Dette er hennes personlige mening.
Vi er en av Norges viktigste yrkesgrupper. Vi er de som leverer varene du handler i butikkhyllene. Vi er de som leverer diesel og bensin til bensinstasjonene. Vi er de som gjør at du har mat i kjøleskapet. Likevel får vi lastebilsjåfører ufortjent mye tyn.
Vi står på året rundt med å levere varer til hele landets befolkning. På bar asfalt om sommeren og på snøfylte veier om vinteren. Mange av oss har arbeidstider opp til 12-15 timer dagen, med ansvar for et 50 tonn tungt vogntog.
Noen er på veien hele uken. Alt dette gjør vi for at Norge skal gå rundt og for at dere skal kunne ha en normal hverdag.
Er det ikke på tide at vi møtes med gjensidig respekt på veien?
Mange av oss jobber i en stressfylt hverdag med tidspress og mange sure miner fra ymse sjåfører.
Når vi kjører over fjelloverganger med gods på 50 tonn, vil det som regel ikke gå fortere enn 30-40 km/t.
Da hjelper det ikke med stressede personbilister som legger seg i rumpa på lastebilen. Vi kommer ikke opp i høyere fart før vi er kommet på flat vei.
Mange personbilister gjør det de kan for ikke å ligge bak en lastebil. De raser forbi på uoversiktlige veier der de setter seg selv og andre i fare.
Hvorfor kan man ikke vente med å kjøre forbi til det blir trygt? Hvor mye tid mister man på det? I verste fall fem minutter.
Du vet ikke om du møter på noen i neste sving. Og det siste jeg vil er å stoppe i en oppoverbakke med 50 tonn på vogntoget, når jeg såvidt kommer meg opp i utgangspunktet.
Folk forteller at de blir redde når de møter et vogntog i høy fart, men når vi holder fartsgrensen synes folk vi kjører for sakte. Og ofte kjører vi sakte, men det er fordi vi må.
I smale tuneller med lite klaring er det ikke lett å manøvrere seg forbi et annet vogntog. Noen millimeter mer til høyre, og lastebilen vil treffe tunelltaket. Noen millimeter mer til venstre, og man vil krasje inn i den andre lastebilen. Ikke alle veier i Norge er tilrettelagt for så store kjøretøy, men vi må passere uansett.
Ned fjelloverganger med svinger kan noen lastebiler rulle ned i gitt fartsgrense, andre ikke. De som kjører med last opp til taket kan ikke ha for stor fart i svingene, for da er det lett for at lastebilen tipper over på grunn av høyt tyngdepunkt.
Lastebiler i Norge
- I Norge er det rundt 40 000 lastebilsjåfører og 27 335 (2021) av dem driver med godstransport.
- Rundt 95% av alle varer fraktes av lastebilsjåfører.
- Alt av varer blir kjørt med lastebil. Fra fisk og munnbind til diesel og stein.
- Mellom 2007-2020 var det 5664 ulykker der lastebiler var involvert.
Kilder: Transportøkonomisk institutt, Norges Lastebileier-Forbund
Jeg har kun kjørt lastebil i et halvt år, men jeg har rukket å oppleve mye idioti og sjansespill fra personbilister. Ikke gi bånn gass fordi vi ikke kan kjøre i din ideelle fart på veien. Ikke tut fordi vi kjører «for sakte» inn i en skarp sving.
Jeg skjønner at dere kan bli forbanna på oss, men vi er ikke ute etter å provosere noen. Hjelp oss med å gjøre veien tryggere for alle. Opplever vi noe skummelt én dag, må vi tilbake på arbeid dagen etter, og gjerne oppleve det samme på nytt.
Vis hensyn og del veien med oss. Vi prøver å gjøre jobben vår. Vi vil levere lasten uten skader, og vi vil gjerne komme hjem igjen, akkurat som dere. Vi setter oss selv i fare og står på for deres skyld. Det synes jeg fortjener respekt.
Enig eller uenig med Aurora? Si din mening i kommentarfeltet.