Portrettbilde av meningsytrer Melina, som ser i kamera.
RESPEKT: Så lenge man har respekt og gode intensjoner, mener Melina at hvem som helst kan bruke alle type fletter. Foto: Privat
MENING:

– Alle burde flette seg slik de vil, så lenge det er med respekt

HANDLER OM HENSIKT: – Hvis hensikten er god, bør ikke måten man fletter håret sitt på bli sett som kulturell appropriasjon, mener Melina. Foto: Privat Foto:
Melina Grødseth Helledal (21)Student
Publisert 05.05.22 08:00 / Oppdatert 23.10.23 20:45

Melina Grødseth Helledal (21) er student på NTNU og medlem i Unge Høyre. Dette er hennes personlige mening.

Mandag skriver Ida (24) at om man er hvit og vil ha fletter, så bør man tenke seg om. I leserinnlegget skriver hun at det kan være problematisk når hvite mennesker går med tradisjonelle afrikanske fletter, som «box braids». Hun mener det er kulturell appropriasjon.

Jeg mener at alle skal ha lov til å ha den frisyren de ønsker. Men det er en viktig forutsetning: Det må gjøres respektfullt og med gode intensjoner.

Kulturell appropriasjon er de siste årene blitt et større og mer sentralt tema i mediene. Det er noe som var på høy tid. Mennesker, spesielt hvite, har i lengre tid latterliggjort og undertrykt ulike minoriteter og deres kulturer. Dette er ikke greit.

Det store spørsmålet er om «box braids» og «cornrows» er noe man skal regne som kulturell appropriasjon eller ikke. Det er her jeg tror uenigheten ligger. Etter min mening ligger nok disse flettene i en slags gråsone.

Jeg tror det er viktig å forstå konteksten for å avgjøre om det er kulturell appropriasjon. For eksempel mener jeg at det er mindre greit å kle seg ut som amerikanske urfolk eller sjeiker fra Saudi-Arabia på Halloween.

Dette er fordi man kler seg ut for å etterligne noe man ikke er for en kveld. Det er ofte i en humoristisk kontekst hvor man spiller på stereotyper.

Men å flette håret sitt på en respektfull måte burde bli sett på som noe annerledes. Hensikt og baktanke burde være sentralt i debatten. Mange som har slike fletter, har gode intensjoner. Og hvis hensikten er god, bør ikke måten man fletter håret sitt på, bli sett som kulturell appropriasjon.

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg hadde slike fletter da jeg var på ferie som yngre. Jeg kan ennå huske følelsen. Jeg følte meg så fin! Jeg synes dette er noe helt annerledes enn å gjøre narr av en minoritet på Halloween.

Jeg håper at vi en dag, forhåpentlig om ikke så alt for lenge, kan leve i et samfunn hvor Ida og andre kan gå med fletter uten å få kommentarer. Dette har nok Ida og jeg som et felles mål.

Vi har bare litt ulike vinklinger på hvordan vi skal komme dit. For kulturer er jo til for å deles, som Ida sier. Vi må bare være varsomme og vise respekt for hverandre, uten å ta fra noen muligheten til å flette håret sitt slik de ønsker.

Bildet viser afrikanske fletter som er flettet langs hodebunnen.
FLETTER: Er det forskjell på fletter? Ida (24) mener man i alle fall bør vite historien bak flettene. Foto: Markus Indrebø-Langlo

Kulturell appropriasjon