Skribenten står med armene i kryss i en frodig allé. Hun er ikledd en sort skinnjakke og hvit polo med et seriøst blikk mot kamera.
STRESS: Ada (25) har flere ganger opplevd kunder som gir henne høyt blodtrykk. Foto: Astri Aspen
MENING:

– Jeg har blitt knipset på, truet, skreket til, ledd av og skjelt ut

Foto:
Ada Mascolo (25)Student
Publisert 06.10.22 08:00 / Oppdatert 23.10.23 20:56

Ada (25) er fulltidsstudent og deltidsansatt i en butikk i Bergen. Dette er hennes personlige mening.

Jeg har jobbet siden jeg var 13 år. Yrket har variert fra servitør til butikkmedarbeider, men det har stort sett vært kunden i fokus. Min første jobb var faktisk som varepåfyller i den lokale dagligvarebutikken i bygden.

Etter nesten ti år i bransjen har jeg møtt alle mulige typer folk. De aller fleste er så klart høflige og snille. Og jeg har fått så mange fantastiske opplevelser som jeg aldri ville vært foruten.

Men jeg har også ved mange anledninger fått en smule høyt blodtrykk. Og jeg føler jeg er kvalifisert til å uttale meg om skyggesiden ved kundeservice. Nemlig såkalte Karens og dårlig køkultur. Er det ikke på tide å gjeninnføre den gode gamle folkeskikken?

Begrepet «Karen» er blitt verdenskjent av en grunn. Det referer til den kjipe kunden som «alltid vil snakke med sjefen og oppfører seg som en sur idiot. Begrepet er amerikansk, men tro meg: Det finnes nok av «Karens» her i Norge også.

Og jeg tror helt ærlig vi burde lage en egen manneversjon, fordi det er nok av mannfolk med samme oppførsel.

Skribenten står inne på et kjøpesenter med to etasjer med butikker bak henne. Hun står med armene i kryss ikledd en sort skinnjakke.

Jeg har opplevd kunder som verken respekterer de andre kundene eller de ansatte. Kunder med dårligere tid, eller mye viktigere problem enn de som står foran dem i køen. Altså kunder blottet for selvinnsikt og tålmodighet. Som ansatt har jeg blitt knipset på, truet, skreket til, ledd av og skjelt ut. Ja, det er egentlig få situasjoner jeg ikke er blitt utsatt for.

Jeg har hørt strofer som «Jeg var i butikken først og derfor skal jeg få hjelp først, sånn er reglene» eller «Den var ødelagt da jeg kjøpte den». Og vi må jo ikke glemme klassikeren: «Du kan jo ingenting, få snakke med sjefen din».

For ikke å snakke om hvordan «Karens» oppfører seg i køer. De tror at de er hevet over loven, og derfor er de «urørlige». Og at av en eller annen merkelig grunn så gjelder ikke vanlige køregler for dem. Litt sånn «HÆ, det står fem stykker foran meg? Kan ikke jeg bare gå foran alle?».

Så for å unngå at «Karen»-sekten vokser, har jeg laget to enkle kjøreregler:

  1. Før du sniker i køen fordi du har dårlig tid, still deg dette spørsmålet: Er det rettferdig at jeg sniker fordi jeg har prioritert tiden min dårlig? Som oftest er vel svaret nei.
  2. Bare fordi du er kunde, betyr det ikke at du alltid har rett. Målet vårt er at du skal føle deg sett, hørt og forstått. Vi vil alltids hjelpe deg, men vi må fortsatt forholde oss til loven og butikkens egne regler.

Det bør ikke være så vanskelig å følge disse reglene. Ja, vi er betalt for å hjelpe kunden. Men det er ikke slik at vi er ansatt for å være din dørmatte eller personlige kasteball.

Om du føler deg spesielt truffet av denne artikkelen, forstå dette: Alt vi ber om, er litt folkeskikk og respekt for dine medmennesker. 

Har du fått med deg saken om Karen (11) som er lei av at andre bruker navnet hennes som et skjellsord? LES HER.

Kommentarer