nrk.no

Slik var Karpe-samarbeidet: – Man måtte kaste egoet vekk

Mannen på den nye Karpe-skiva trodde han hadde spolert sjansen til å være med på «Omar Sheriff».

– Jeg fikk bare en telefon fra gutta hvor de sa: «Kom til Skien!»

Det tar ikke lang tid fra Jonas Benyoub (27) får telefonen fra Karpe før han sitter på R11-toget fra Oslo S i retning Skien.

Det er juni 2021, og nå skulle han endelig få besøke selveste «Festiviteten», et 3000 kvadratmeter stort hus eid av hele Norges hiphop-duo.

– Da jeg først kom dit, var jeg jo helt sjokka over å være i det Disney-landet der. Det var helt sykt.

Jonas er der i en uke. Han får prøvd seg i studio, men de lander ikke på noe.

– Jeg var litt starstruck over i det hele tatt å være der. Da det ikke ble noe musikk ut av det, tenkte jeg liksom: «Shit, har jeg spolert sjansen?»

Overnatting hos landets mektigste

Dette var riktignok ikke første gang en oppstemt Jonas Benyoub ble invitert inn i et eksklusivt hus. Rapperen skrur klokka et tiår tilbake, og forteller P3.no om første gangen døren til noen helt i toppen av Norge åpnet seg for ham.

Da han gikk på ungdomsskolen på Ellingsrud, ønsket han å gå på en videregående skole i en annen del av Oslo for å bli kjent med nye folk.

Valget falt på Oslo handelsgymnasium (OHG), skolen Karpe selv hadde gått på noen år tidligere.

En 45 minutters tur med kollektivtransport fra Ellingsrud.

– Det var jo et ganske annerledes miljø. Jeg var ikke vant til den keege «Joe and the juice»-stilen. Men når man først fikk møte folk dypt, så var jo alle vanlige mennesker. Det var bare litt forskjellig. De hadde festet på andre steder enn der jeg hadde festet og spist annen hummer enn hva jeg hadde spist.

Jonas Benyoub nyter solen. Han sitter ved et cafe-bord. På bordet er det to askebegere. Han har på sen en svart jakke som er åpen, og en svart genser under.
REVYSTJERNE: Jonas Benyoub ble nærmest en helt på skolen da han ble med i revyen. Foto: Håvard Sandvik, NRK P3

Alle Jonas kjente da han begynte på OHG, byttet til andre skoler fordi de ikke trivdes. Men Jonas bestemte seg for å krige seg inn i miljøet.

Etter hvert ble han skuespiller i revyen.

– Jeg visste ikke hvor stort det var å være med i revy på vestkantskolene. Revyen gjorde meg jo plutselig til en helt der. Fra å være han ene som var litt different, til å bli praisa hvor enn jeg gikk på skolen. Revy betydde så mye. Det var både trist og heftig, på en måte.

– Det var litt dritt å se at det var sånn man måtte være for å bli akseptert, men det var også veldig gøy å være med i revyen.

I revyen spilte også datteren til daværende statsminister Jens Stoltenberg, Catharina Stoltenberg.

– Jeg møtte Jens på premieren, men det var masse security rundt han. Det var helt rart. Plutselig hang man med dem som styrte landet, liksom.

Etter revypremieren inviterte Catharina, som i dag er artist i elektronika-gruppen «Smerz», skuespillerne hjem på overnatting i statsministerboligen. Skuespillerne fikk hvert sitt rom med dobbeltseng og kjøleskap.

– Det var en hotell-vibe, liksom. Jeg mener at det var noe Snickers og Cola i det kjøleskapet også!

Men selv etter en overnatting hos Jens, var det aldri snakk om at Jonas skulle glemme hvor han kom fra.

– Det er deilig å komme hjem igjen til Ellingsrud etter en slik dag. Da er jeg hjemme og kan fortelle gutta om det. Noen tror jeg lyver, noen ler og syntes det er heftig.

– Jeg tror det på en måte holdt meg litt på jorda: Å alltid kunne komme hjem igjen hit, og møte gutta som alltid har pushet meg til å gå for drømmen.

Artisten legger til at «OHG-revyen 2011» for øvrig fikk terningkast 6 av Aftenposten.

Spyttekongene

Skjermdump fra nettavisen. Overskriften sier: Jonas er videre i X Factor. Det er bilde av Jonas Benyoub fra han var 15 år.
Skjermdump: Nettavisen

Artistkarrieren til Jonas startet på fritidshusene på Ellingsrud og Furuset. Etter å ha vært med på «X Factor» i 2010, begynte han og artisten Temoor å rappe i 2014.

Sammen startet de den populære YouTube-serien «Spyttekongen». Videoene av artistene som rappet over forskjellige beats, fikk opp mot tjue tusen visninger.

– Jeg vil si at jeg og Temoor på den tiden var en duo, uten at vi skrev under på at vi var en duo. Vi hadde masse kule sanger sammen, og en EP som vi aldri slapp. Den het «50/50» og handlet om at vi har foreldre fra ulike land. Så den der «Halv-halv som Abdelmaguid» fra Karpe-verset har vært med meg hele tiden.

Multikulturell kapital

Jonas Benyoub hadde kjent Karpe i noen år før telefonen fra Skien kom. Det var snakk om å gjøre et samarbeid på «Sas Plus/Sas Pussy», men den gangen passet ikke konseptet til plata med stilen til Jonas.

Før «Omar Sheriff» var det derimot litt annerledes. Nå skulle Magdi og Chirag omfavne bakgrunnen sin i vesentlig større grad. Indiske og arabiske språk og uttrykksformer skulle bli tatt i bruk, noe Jonas ikke har vært fremmed for tidligere.

– Jeg har jo vært en artist som har flekset arabiske ord og ukjente uttrykk i Norge. Jeg har alltid brukt den slangen, og det gjør Karpe veldig på den skiva her. De slipper løs inderen og egypteren i seg.

– Det at jeg er feature på den første skiva hvor de går helt ut og er de «multikulturelle-kapital»-gutta som de er, det tok jeg som et stort «yes-ass, de tok med meg også!»

– Ikke noe kaffehyggelig

Men verset på «Baraf/Fairuz» kom ikke av seg selv.

– Det var ikke full klaff første gangen jeg var i Skien. Men det var en fin lærdom, og kult å bare være der. Og så ble jeg invitert opp igjen litt senere.

Denne gangen er Magdi og Chirag tydelige på at det ikke er noe press. Den ni år yngre rapperen skal få høre låter og få ta seg god tid.

– Men jeg stressa jo med én gang. Det ble ekstra mye press da de sa at det ikke var noe press. Da ble det alvor, på en måte, selv om det var et tegn fra dem om å senke skuldra.

Jonas Benyoub sitter i studio. Vi ser at han jobber. Han har headsettet på hodet. Vi ser bakgrunnen av en pc-skjerm. Han har på seg jakke inne. Har har skjegg.
FRITIDSKLUBB: I dag jobber Jonas Benyoub på Foransdringshuset på Ellingsrud. Foto: Espen Roness, NRK P3

– Jeg følte de ville ha meg med, men det tok meg et par dager å komme inn i det. Først så er man litt fanboy, så begynner man å skjønne at de har jo invitert meg av en grunn. Det er ikke noe kaffehyggelig her, liksom.

Etter hvert begynner Jonas å bli varm i trøya. Han tester forskjellige ting, bidrar som låtskriver på «Ibn Adam», og så får han høre en demo av låten «Baraf/Fairuz».

Låten treffer han med en gang. Han bestemmer seg for å skrive et vers og viser det fram for Karpe.

– Jeg var ganske fornøyd med det første verset, men da jeg viste det fram, fikk jeg ikke verdens største reaksjon. De var ikke skuffet heller, men de var sånn: «Okey fett fett, kan ikke du scrappe alt og skrive alt en gang til?» Da måtte jeg gå noen runder med meg selv.

– Man måtte kaste egoet vekk før man gikk inn i det studioet. Her skulle man bare ha det som er det beste for låten.

– Bare vær The Don

Det måtte noen forsøk til før verset satt som det skulle.

– Da jeg fikk svelget den første tilbakemeldingen og gått litt inn i meg selv, så skrev jeg et nytt vers. Deretter pirket vi litt på det også, jeg tror vi var innom fem vers på «Baraf/Fairuz» som jeg skrev før vi landet på det verset som er ute nå.

– Hvor stor likhet er det mellom verset som nå er på låta, og det første du skrev?

– Helt forskjellig. Det er ikke ett likt ord. Men etter tredje og fjerde så begynte jeg å nærme meg litt.

Etter god hjelp fra Karpe fikk Jonas fram den stemningen han ønsket på verset.

– De prøvde å få fram den ulven i meg, som jeg fikk være på det femte verset vi skrev. De sa: «Bare vær bad. Bare vær The Don». 

Jonas Benyoub har på seg solbriller som er brune. Han har en jakke med høy hals, hvor glidelåsen er dratt helt opp. Glidelåsen er over munnen. Han har svart glattbarbert hår.
– BARE VÆR BAD: 27-åringen måtte jobbe med å finne sin indre Don. Foto: Håvard Sandvik, NRK P3

Låta har truffet mange rett i hjertet. Forfatter og journalist Yohan Shanmugaratnam sin tolkning har fått mye oppmerksomhet.

Da Mustafa Hasan fikk innvilget oppholdstillatelse i Norge, la han ut en Instagram-story hvor han feiret til Jonas Benyoub sitt vers.

– Alt i alt lærte jeg mye om tålmodighet der: at man ikke trenger å si seg fornøyd med noe etter én session. De skriver jo nesten eksamensoppgaver når de jobber med musikken sin. Jeg trenger nok ikke å gå helt i mastergradsverden, men de lærte meg at en fin balansegang er viktig.

– En jævlig fin lissepasning

Selv om det tok tid å få verset på Karpe-låten til å klaffe, er det å legge gjestevers langt ifra noe nytt for Jonas Benyoub.

På det nyeste Tommy Tee-albumet «Overskudd» legger han vers på tre ulike låter. I fjor gjorde han blant annet gjestevers på Oscar Blesson sin låt «Er du dum?» og Mo Ayn sin låt «Flagget på brystet».

– Jeg har stresset litt over for alltid å være han som bare er feature på alle låter. Skal jeg for alltid bare være han som gjør fete gjestevers?

Men nå er 27-åringen klar for å stå på egne bein. Fredag kom låten «Roser på graven», som er den første singelen til hans kommende album «Zero Love», som slippes i april.

– Nå som øynene er på meg via Karpe, så håper jeg at jeg endelig kan få den anerkjennelsen helt selv og, ikke bare via feature-vers.

Det ville i så fall ikke vært første gangen en artist får en boost etter samarbeid med Karpe. Det er ikke lenge siden folk lurte hvem stavangerdialekten på «Sas Plus/Sas Pussy» var. Noen måneder senere vant Isah tre priser under «P3 Gull».

– Føler du på et press for å levere, nå som flere øyne er på deg?

– Det gjør jeg absolutt, men det er jeg komfortabel med. Jeg har lett etter det presset!

I sommer skal Jonas Benyoub gjøre flere konserter, både solo og med Karpe.

– Nå har jeg på en måte fått det innlegget. Selv om jeg føler jeg har vært her i ti år, og kriget hardt, så er det en jævlig fin lissepasning de ga meg. Det er ikke helt åpent mål, men det er en fin mulighet for å score.

LES MER OM: MUSIKK

Siste fra P3.no: