Disse kan komme til Urørtfinalen 2018

Heave Blood & Die, JON OLAV, Hanne Mjøen og Kald Flamme er klare for Urørtfinalen!

Heave blood and die gikk seirende ut av duellen mot Gerald Ofori og er en av artistene som blir å se i Urørtfinalen! Tidligere har Jon Olav, Hanne Mjøen og Kald Flamme sikret seg en finaleplass, og det er nå klart hvilke fire artister som skal kjempe om tittelen Årets Urørt.

1. mars smeller det når Urørtfinalen går av stabelen i Mathallen i Oslo under by:Larm. Av alle som ble kåret til Ukas Urørt i fjor, har åtte av artistene nå fått muligheten til å kjempe om en plass i den store Urørtfinalen. Fjorårets finalister var Pom Poko, Dårlig Vane, Lüt og Emma Jensen, nå har du sjansen til å påvirke hvilke artister som skal stå i årets finale og kjempe om den gjeve tittelen Årets Urørt!

Disse skal kjempe om en finaleplass:
Kald Flamme | Heave Blood & Die | Gerald Ofori | JON OLAV | Margrete | Tuvaband | Hanne Mjøen | Paria

 

Slik stemmer du

Fra mandag 12. februar til og med torsdag 15. februar vil det hver dag utspille seg en duell på P3 Radio i programmene P3morgen og Christine.

Du kan stemme på din favoritt mellom klokken 09.00- 13.00 på P3.no. Publikum vil kun få stemme på artistene den ene dagen de skal ut i duell, så legg ekstra merke til når dine favorittartister skal knive om en finaleplass!

Etter stemmene har blitt talt opp annonseres den heldige vinneren på radio samme dag i Christine sin sending. I tillegg vil du høre reaksjonene fra den nybakte finalisten hos Ruben klokken 19.00. I slutten av uken vil det være klart hvilke fire artister som går videre til Urørtfinalen 2018!

 

Fire dueller – finn dine favoritter!

Duellantene kommer fra forskjellige steder i landet og representerer ulike musikksjangere. De vil bli satt opp to og to mot hverandre i fire spennende dueller.
 

Mandag 12. februar

Vinner: Kald Flamme



 

Tirsdag 13. februar:

Vinner: Hanne Mjøen



 

Onsdag 14. februar:

Vinner: JON OLAV



 

Torsdag 15. februar:

Vinner: Heave Blood & Die



 
Sjekk ut spillelisten med alle som var Ukas Urørt i 2017:

  • Terje Sandberg

    Fra spennende, eksotiske matopplevelser til Pizza Grandiosa. Det er slik jeg har opplevd utviklingen av musikkutvalget i P3 de siste årene. En gradvis forflatning. Nå ser denne forflanting ut til å ha nådd Urørt også. Men, det er vel dette «de fleste» vil ha da? På samme måte som Grandiosa er norges mest solgte matrett? Men er det bra? Er kvantitet og upersonlighet et kvalitetsmål? Har massene alltid rett? Er det å følge massene som skal prege en «kulturkanal»?

    En Grandis er fort glemt. Det samme er det meste av det som spilles på P3. Helt borte er jakten på det unike hvor Urørt var en super kilde. Den prosessen som leder frem til finalistene i dag bringer bare mer «av det samme». Kjedelig og repetitivt. Grandiosa til middag i dag igjen. Vil man ha noe annet enn loff med ketchup i øret må man nok endre ganske mye i både strategi og ledelse i P3 og håpe på at P3 en gang kan bli den avantgarde kulturkanalen den en gang var.

    Slik det er nå, vil bare Urørt inspirere nye artister til å lage enda mer av «minste felles multiplum», like grått som en novemberdag, for det er jo det som vinner.

    Så får jeg håpe at Plague vinner. Ikke fordi den er sånn superbra, men den er i allefall en pizza med det sterkeste krydderet, og det er da alltids noe.

    • Eirik Høsøien Havelin

      Hei Terje! Takk for engasjementet! Også supert å høre at du har funnet mye eksotisk og spennende i Urørt tidligere. Mindre gøy selvfølgelig at du mener det har opphørt, men her må jeg si meg uenig. At du håper P3 skal bli «den avantgarde kulturkanalen det en gang var» kan forklare dette, for det har aldri vært et mål, og er det heller ikke i dag. Vi er en kanal for ungdom mellom 18 og 29 år, og Urørt skal ta tempen på hva som rører seg i undergrunnen, og løfte artistene der opp og frem i lyset. Urbanmusikken har definitivt overtatt for indierocken de siste årene. Det handler om trender og strømninger, ikke forflatning.

      Vi har med oss alt fra superminimalistisk folk med politiske tekster, via kryddersterk, knallhard doom, til norskspråklig glad-indierock, mørk, tung r&b, velprodusert kvalitetspop, afrobasert hiphop, lettbeint og uttrykksfull pop-r&b og atmosfærisk elektropop. Nivået er skyhøyt, og av alle de mange tusen låtene vi fikk inn i fjor står vi ved at dette representerer den absolutte toppen.

      • Terje Sandberg

        Takk for svar. Vi blir nok ikke enige her, det er vel heller ikke noe mål, men jeg fastholder altså at kvaliteten har sunket på musikkutvalget i P3 de siste årene og at det har foregått en forflatning. Du sier at det aldri har vært et mål å være en «avantgardekanal», men en kanal for ungdom mellom 18 og 29. Men… om du var forelder til et barn, og for å fortsette sammenligningen med mat, ville du latt barna bestemme kostholdet, eller ville du forsøkt å påvirke det og kanskje utvide smaksløker og horisont? I dag hørte jeg på P3 morgen hvor det ble debattert hva man ønsket seg som Valentins gave. Potetgull, sjokolade og brus ville visst være helt topp for et par av programlederne. Det er en debatt i seg selv om hvorvidt man i et samfunn hvor skattekroner går til å behandle livsstilssykdommer, skal kunne reklamere for et slikt kosthold på en statskanal, men jeg er mer opptatt av hvordan smak på ulike områder, inklusive musikk, kan påvirke utvalg. NRK, inklusive P3, er denne «forelderen», for øvrig også statsfinansiert, som vel har, eller i allefall bør ha, et ansvar for et variert «kosthold» hva gjelder musikk – SPESIELT for ungdom. P3 panelet eksisterte ikke for mange år siden. Dette medium fører i seg selv til en forflatning i retning «Grandiosa til folket». Selve prosessen med Urørtfinalen er som å spørre barn om hvilket godteri de vil ha. Dette fører i seg selv til en forflatning og valg av stort sett samme godteri, hver gang. Nå skal alle ligne på Cezinando, Astri S osv…. De er bra i seg selv, men trenger vi kopier? Eller trenger vi å premiere nyskapning i stedet for polering? Og siden du selv bruker ordet «undergrunnen», hva av årets utvalg til finalen mener du representerer «undergrunnen»? «Undergrunnen» kan vel neppe forståes i musikalsk sammenheng, hvor det faktisk er et eget begrep.