Jared hyller norske fans

Med den storslåtte videoen til «Do Or Die» serverer 30 Seconds To Mars en gavepakke til tilhengere verden over – og Norge får også sitt.

Få band i vår tid har et strammere grep om fanskaren sin enn 30 Seconds To Mars.

Trioen, som ledes av den hakket over gjennomsnittet velproporsjonerte sangeren og skuespilleren Jared Leto, har siden starten vært flinke til å involvere sine fans – The Echelon, som de kalles – i universet sitt, og i den brennferske videoen til «Do Or Die» er det nettopp disse entusiastene som spiller hovedrollen.

Se videoen nederst i saken!   

Våte sekunder i Birkelunden

30 Seconds To Mars brukte nemlig store deler av forsommeren på å reise verden rundt og holde såkalte flash mob-konserter – «spontane» og i liten grad annonserte opptredener på utvalgte steder. Det er disse mønstringene videoen dokumenterer, krydret med fans’ emosjonelle kjærlighetserklæringer til bandet, skøyeraktige videodagbok-snutter og Leto i mer eller mindre messiansk positur.

jarbirk

Et glimt eller to fra Oslo får vi også: 26. juni dukket nemlig bandet opp i en regnvåt hovedstad. Ikke bare spilte de en akustisk tapning av «City Of Angels» i Popsalongen på formiddagen – på ettermiddagen dukket bandet opp i Birkelunden på Grünerløkka, der de spilte for et par hundre oppmøtte. I videoen demonstrerer Jared Leto sitt babytekke ved å holde et lite barn i armene i lysthuset i Birkelunden.

– Den store nedturen

Rent musikalsk har imidlertid bandet møtt motbør den siste tiden.

Albumet Love Lust Faith + Dreams, som ble sluppet i slutten av mai, har stort sett blitt møtt med skuldertrekk fra anmelderne – inkludert vår egen Asbjørn Slettemark, som under tittelen «Den store nedturen» argumenterer for at platen er «venstrehåndsarbeid som vaker mellom komikk og tristesse».

30 Seconds To Mars – «Do Or Die»: