Norske Havanna Winter (14) har 5 millioner følgere – men det er ikke influenser hun vil bli

Havanna (14) fra Oslo tar internett med storm.

Da Havanna var 8 år, flyttet hun og moren til LA. De hadde lenge vært fascinert av den amerikanske kulturen.

Som elleveåring ble Havanna oppdaget av et management og forstod raskt at hun ville bli skuespiller og artist. Nå går tenåringen jevnlig på auditioner og har manager i både USA og Norge.

Hva fikk den unge jenta til å sikte mot Hollywood?

Artistnavn inspirert av sommer og vinter

– Hei, sier Havanna Winter begeistret når P3s podkast «Pålogga» besøker henne i leiligheten hun bor i med moren i Oslo.

Havanna har langt, blondt hår og har på seg en lyseblå olabukse og en hvit strikkegenser. Så har hun et stort, engasjerende smil.

Egentlig har hun et annet etternavn, men ønsker ikke at P3 deler det på grunn av sin unge alder. Foreløpig vil hun bare bli gjenkjent som Havanna Winter.

– Det var manageren i USA som foreslo et sånn type artistnavn, smiler hun.

Det blir liksom en blanding av det varme og det kalde, forklarer hun. Det representerer identiteten hennes: Hun er født i kalde Norge, men er halvt spansk. Dessuten har hun de siste fem årene vært vant med mer solfylte omgivelser i form av palmer i gatene og basseng på taket.

Gikk viralt med 18 millioner visninger

I gangen bak Havanna står moren Anette og hunden deres, Vanilla.

– Skal vi sitte på kjøkkenet? spør de.

Havanna har lenge brukt den populære appen TikTok. De siste tre årene har hun postet videoer nesten hver dag.

Det førte til at det skjedde noe spesielt i mars 2020.

Havanna gikk viralt og fikk 18 millioner visninger på en dansevideo. De fleste visningene stammet fra Asia.

– Det var en veldig «random» video. Det var bare en dans, men den trenda, og så skjedde det helt plutselig. Jeg hadde aldri trodd at den videoen ville gå viralt, men det var veldig spennende.

Omtrent på samme tid ble hun repostet av en amerikansk kjendis på Instagram. Da begynte følgerne for alvor å strømme på.

@havannawinter♬ Roses – Imanbek Remix – SAINt JHN

Er det lettere å gå viralt på TikTok?

– Jeg ble repostet av en Disney-stjerne som heter Cameron Dallas. Han viste innholdet mitt to ganger etter at jeg danset til sangene hans.

I dag har Havanna over tre millioner følgere på TikTok.

– Det er ganske lett å gå viral på TikTok hvis man poster regelmessig.

Mor Anette ler litt. Virale videoer er ikke nødvendigvis hverdagskost, hinter hun.

– Ok, det er sant, det er ikke så lett, men det er lettere å vokse raskt på TikTok enn på Instagram, mente jeg, ler Havanna.

https://www.instagram.com/p/CAGSL2ynEu3/

Men Havanna har også vokst rask på nettopp Instagram – en viral video på TikTok medfører nemlig gjerne flere følgere i andre sosiale medier også.

Til sammen har Havanna hele 5 millioner følgere på alle plattformer. Instagram-profilen hennes rommer dobbelt så mange fans som Norges største påvirker, Sophie Elise.

Likevel ser ikke Havanna for seg en slik karriere.

– Jeg fokuserer liksom ikke kun på sosiale medier. Målet er ikke å bli influenser i seg selv.

– Men hva er drømmen din, da?

– Det er å være skuespiller og sanger og «travel around the world», ler Havanna.

Men hvordan ble det slik?

@havannawinterGo listen to @camerondallas new song ##FYP !!♬ FYP – Cameron Dallas

Drømte om USA allerede som femåring

Da Havanna var rundt åtte år, bestemte hun og moren seg for å flytte til USA. De hadde lenge vært nysgjerrige på hvordan det kunne være å bo utenfor Norge. Etter å ha tenkt på det en stund fikk de i 2015 sjansen i forbindelse med morens jobb.

Under pakkingen fant Havanna en gammel dagbok hun hadde fått til femårsdagen. I dagboka kunne man fylle ut ulike spørsmål, som: «Hva er din største drøm?» Her hadde hun skrevet: «Å flytte til Amerika».

Som i en film

Havanna forteller at hun elsket amerikanske leker og butikker etter å ha sett på YouTube-videoer. Ikke minst var det noe som virket spennende med storbyfølelsen.

– Den nye leiligheten hadde takterrasse med utsikt over hele byen. Alt var grønt, og vi kunne se Hollywood-skiltet i horisonten.

– Det var så stas! Der var Hollywood-skiltet, liksom, sier Havanna.

USA-drømmen skulle også føre med seg noe mer, og vendepunktet ble en hagefest i LA.

Ble oppdaget av et management på fest

– Vi var på et «garden party» med noen venner av mamma, hvor noen fra et management også var tilstede.

– Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men jeg tror de syntes jeg var morsom. Sjefen i managementet var der, og jeg sa en morsom vits eller noe. Da ville han ha et møte med meg.

– Er ikke det ganske stort?

– Jo! Jeg tenkte først: «Møte om hva da?» Men da jeg forstod mer, virket det spennende.

Produsenten datt nesten av stolen

Havanna ble invitert til en test i studio.

Musikkprodusenten datt nesten av stolen da hun begynte å synge, forteller hun.

– Jeg syntes det var litt spess: jeg trodde ikke folk kom til å synes stemmen min var bra.

Etter det signerte de kontrakt. Havanna fikk nå beskjed om å poste videoer på TikTok hver dag.

Hun måtte bygge merkevaren sin.

Sosiale medier som karrierebygging

– Managementet anbefalte at jeg postet på TikTok regelmessig, fordi det går hånd i hånd med artistkarrieren, sier Havanna.

– Sosiale medier er liksom veldig knyttet til både «acting» og synging. Det er enklere å få jobber når man har flere følgere. Det er ikke så kult å si høyt, men det er sannheten.

På TikTok slenger Havanna seg med på trender og lager dansevideoer. Hun danser til kjente låter på takterrasser, på strender og på soverommet, mens på Instagram publiserer hun selfier i solnedganger, trendy klær og pene omgivelser. På YouTube tester hun rare matkombinasjoner og arrangerer spørsmål og svar for følgerne sine.

Hver plattform har sitt behov, og på dette tidspunktet produserer hun omtrent daglig innhold til alle sine plattformer.

https://www.instagram.com/p/CBtZKvYn7ZG/

Venninnene satser også på TikTok

Flere av Havannas venninner i USA bruker også TikTok for å «brande» seg selv.

– Jeg har egentlig ganske mange venner som er i den bransjen. Før korona gjorde vil veldig mye samarbeid på TikTok.

Men hun er ikke den i vennegjengen med flest følgere.

– Nei, faktisk ikke. Jeg har venner som har mange flere!

Derfor må artister bruke sosiale medier

Beatriz Neves har ansvar for sosiale medier i et av Norges ledende plateselskaper, Sony Music Norge, og mener sosiale medier er en fin måte for artistene å uttrykke seg selv.

– Det blir på en måte artistenes portefølje, et sted man viser hva man har å by på.

Beatriz Neves FOTO: Sony Music

– Selv synes jeg sosiale medier skal være personlig. Det skaper en relasjon til fansen, sier hun.

Hun tror folk vil se artistene litt som en venn.

– Man kjenner ikke vedkommende personlig, men man vet hva personen går igjennom, hva personen opplever. Det er nesten egentlig som å være litt influenser.

I en masteroppgave fra Universitetet i Oslo skriver Torgeir Beyer at sosiale medier er unike plattformer for artister til å opprette kontakt med fansen. Her kan artisten oppdatere fansen på livet sitt og være tilgjengelig for spørsmål, skriver han. Dessuten kan bilder være med på å endre måten følgeren ser på artisten.

– Sosiale medier kan gi et unikt innblikk i artistenes hverdag, så fansen får dermed et nærere forhold til dem, sier Beyer til P3.no i dag. 

Neves i Sony Music Norge påpeker også at spesielt TikTok har mye å si for en ung målgruppe.

– Det som er gøy med TikTok, er at hvem som helst kan gå viralt der. Plutselig kan man dukke opp i noens «for you»-side og bli delt videre. De ulike plattformene har også ulike funksjoner: TikTok er nok mer for å hoppe på trender, vise musikk, tulle og tøyse. Snapchat og instastory er mer personlige, mens Facebook er litt mer seriøst.

Når kommer musikken?

Tilbake på kjøkkenet til Havanna og moren prøver Havanna å beskrive musikkstilen sin.

– Det er litt «dark pop». Jeg skal prøve å ikke sammenligne meg med noen, men jeg er kanskje litt inspirert av Billie Eilish.

Hun mener målet er å gi ut musikk snart, men hun er hemmelighetsfull om når det skjer.

I utgangspunktet hadde hun flere låter klare for publisering, men etter tre års samarbeid ønsket hun å bytte management. Det førte til at deler av produksjonen ble satt på vent på grunn av rettigheter til musikken.

Hun har altså gått viralt før hun har tilgjengelig materiale å publisere.

Etter å ha byttet management ble hun dog signert ved et av verdens største talentbyråer, United Talent Agency, som også representerer stjerner som Akon, Craig Davis og 21 Savage. Kontrakten medførte tre agenter og en ny manager for Havanna, bare i USA. Én agent har ansvar for auditions, en annen tar seg av sosiale medier, og den siste tar hånd om musikken.

Men likevel flyttet hun og moren tilbake til Norge, til tross for at karrieren begynte å ta fart i USA.

Verdens største talentbyrå ville ha Havanna

– Vi flyttet tilbake fordi tilstandene i USA var litt urolige, både med krona, skogbranner og politisk opprør, sier Havanna.

Kort tid etter flyttingen fikk Havanna kontakt med et management i Norge. Dermed er hun nå med i staben hos Maxsocial, som også representerer kjente navn som Ida Fladen, Kristin Gjelsvik og Marcus og Martinus.

Når P3 møter Havanna har hun den siste tiden sendt av gårde flere audition-videoer til roller i USA og Europa. Foreløpig har hun ikke lov å fortelle P3 hvilke roller hun har søkt på.

Men i livet som «rasing star» med store mål er det også viktig for Havanna å ha en vanlig hverdag. Fra åtte til halv fem er det hjemmeskole og etter det fokuserer hun på innhold til plattformene sine. Mamma Anette hjelper henne med å sette av tid i kalenderen til kun fritid også.

– Det er viktig at man ikke bare er i karakter som artist eller TikTok- personlighet, men at Havanna rett og slett får lov å være et barn, sier Anette.

– Man må fokusere på å være jordnær også, sier hun.

På spørsmålet om hvor lenge Havanna og moren kommer til å bli i Norge, svarer Havanna at de ikke har en spesiell dato. De er her på ubestemt tid.

– Er planen å bli stor i Norge først?

Havanna prøver å begynne på en setning, men fomler litt med ordene og tar en pause.

– Søren, jeg vet ikke hvordan putte det i ord, ler hun.

– Men jeg fokuserer ikke bare på Norge, jeg vil fokusere på hele verden, smiler hun.

Du kan høre Havanna Winter fortelle sin historie i podkasten «Pålogga».

MER FRA «PÅLOGGA»: