Syndicate går fra strategi til førstepersons skyter. (Foto: Electronics Art).

I mars 2009 ble det klart at EA ville puste liv i den gamle Syndicate-serien fra 90-tallet.

Vi ble fortalt at Starbreeze Studios, selskapet bak utgivelser som The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay og The Darkness, skulle utvikle spillet, men siden ble det tyst.

For et par dager siden ble det ved en feiltagelse lagt ut bilder og beskrivelse av det nye spillet på EAs sider for nett-tjenesten Origin.

I dag kom den offisielle pressemeldingen om at Syndicate kommer tidlig i 2012 til Playstation 3, Xbox 360 og PC.

Fra strategi til action

Den nye versjonen av Syndicate er et førstepersons skytespill, der spillerne tar rollen som kyborgen (et individ som kombinerer trekk fra både menneske og maskin) Miles Kilo. Vi befinner oss i år 2069 og Kilo er selskapet Eurocorps nyeste prototype. I beskrivelsen av spillet heter det at spilleren legger ut på «et episk eventyr fylt av korrupsjon og hevn».

Når spillprodusenter vekker gamle spillfranchiser til live igjen, er det alltid en fare for at de tråkker gamle fans på tærne. I likhet med meg selv er det mange som har et nostalgisk forhold til det originale Syndicate fra 1993.

Det nye spillet står i sterkt kontrast til originalen, som er et taktisk sanntidsstrategispill i tredjepersons fugleperspektiv. Handlingen er satt i en fremtid der store konsern kontrollerer verden med jernhånd. Du leder et selskap, eller såkalt syndikat, som har som mål å eliminere de andre store selskapene.

Du har fire kyborger til rådighet, som du sender ut på oppdag for å infiltrere andre selskap og for å fange eller ta livet av fienden. Her er det kald kynisme som gjelder.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Slik ser det originale Syndicate fra 1993 ut. (Foto: Electronics Art).

Både for fans og nye spillere

Administrerende direktør i utviklerselskapet Starbreeze Studios, Mikael Nermark, sier han er glad for å endelig kunne avsløre hva de har jobbet med de siste årene. Han mener dette var en
fantastisk mulighet for studioet å bruke sin ekspertise i førstepersons skyte- og actionspill for å bringe Syndicate sin signaturspillopplevelse med action og spionasje tilbake.

Jeg synes i utgangspunktet at det er interessant at EA og Starbreeze Studios henter frem en gammel spillklassiker. Dessverre blir jeg likevel litt skeptisk når jeg hører ordene førstepersons skyter og «Syndicates signaturspillopplevelse» nevnt i samme slengen.

Hvordan kan et fps-spill videreutvikle spillopplevelsen i et strategispill på en god måte samtidig som spillets ånd holdes intakt?

Jeff Gamon i EA Partners mener at både gamle og nye spillere vil få en god spillopplevelse med Syndicate.

– Vårt mål med Syndicate er å tilby et utfordrende actionskytespill for dagens spillere så vel som gamle fans. Jeg er sikker på at de vil både gjenkjenne og ha glede av arven som gjorde spillet til en klassiker.

– Fansen vil kjenne igjen mange av våpnene og miljøene i spillet, men på en helt ny måte. Spillet har også en egen 4-manns samarbeidsmodus med oppdrag fra den opprinnelige kultklassikeren. Dette vil gi spillopplevelsen mer dybde, sier Gamon.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Reklameveggen med geishaen til høyre i bildet er neppe tilfeldig. Syndicate. (Foto: Electronics Art).

Blade Runner-etterligning?

Etter å ha tatt en titt på ulike forum rundt omkring på nettet, virker det likevel ikke som om fansen er overbevist helt enda.

neogaf.com mener for eksempel en av brukerne at spillet virker som en etterligning av Deus Ex: Human Revolution.

Anmeldelse: Deus Ex: Human Revolution, et heftig actionrollespill.

På Twitter er det også flere som har kommentert det samme. Et par eksempler:

«Is it just me or does Syndicate look somewhat like Deus Ex?» @ChrisVideoGamer.

«Another classic strategy game lost to FPS». @pdahlberg.

Jeg skjønner sammenligningen godt, men selv synes jeg det nye spillet har mer til felles med Ridley Scotts film Blade Runner, enn med Deus Ex. Historien om en ny prototype kyborg ute på hevntokt minner ganske så mye om den gamle kultklassikeren fra 80-tallet.

Det er tydelig at spillutviklerne er klar over likheten. På skjermbildet fra spillet (over) ser vi nemlig en tydelig referanse til dette kjente bildet fra filmen (under).

Anmeldelse: Blade Runner – The Final Cut. Ett av filmhistoriens største mesterverk!

Skjermdumpet minner ganske heftig om denne scenen, ikke sant?

Blade Runner - The Final Cut. (Foto: Warner Bros.)
Blade Runner - The Final Cut. (Foto: Warner Bros.)

Uansett hva Syndicate ligner på eller ikke ligner på, så er det helt klart et spill det er verdt å se frem til, riktignok med en god dose sunn skepsis.

Hva synes du om Syndicate? Si din mening i kommentarfeltet!