Derfor strømmer norske påvirkere over til TikTok

Nå satser de kjente profilene på en yngre målgruppe.

Du har kanskje sett de nyopprettede profilene. Herman Flesvig poster en video av bestekompisen til Mæhmed med sin beste kebabnorsk, Sandra Lyng får produsenten til å være bakgrunnsdanser mens hun mimer, og Emma Ellingsen forteller om et ti år langt vennskap med bestevenninnen sin.

De har alle flere hundre tusen følgere på Instagram, så hvorfor har de tatt turen over til TikTok?

Rare videoer slår best an

– Det er så mye rart som slår an på TikTok. En video av at man heller te på en salamipølse og kaster den i kjøleskapet kan ta helt av, ler youtuber Jonas Lihaug Fredriksen.

Fredriksen er kjent fra programmene NRKsuper og 4ETG, som har nærmere 80.000 abonnementer på YouTube. Han tok TikTok i bruk aktivt fra desember 2019 fordi han var nysgjerrig.

– Det er spennende å utforske noe nytt og det virker som måten ting konsumeres på TikTok skiller seg fra andre sosiale medier, sier han.

Fra YouTube til TikTok

På YouTube, hvor Fredriksen tilbringer store deler av sin arbeidshverdag, krever publikumet en mer utfyllende og helhetlig historiefortelling. På TikTok er formatet særdeles kortere, med lavere terskel for innholdet.

– Min korteste video har flest visninger. Den varer bare syv sekunder, mens videoene på 40 sekunder ikke slår like godt an, sier Fredriksen.

Det resulterer i mye fjas og gøy.

– På TikTok kan jeg spise en pære på kortest mulig tid og folk synes det er morsomt.

@jonaslihaugHow to pear ?♬ original sound – jonaslihaug

Sandra Lyng får fram en barnlig side

Artist Sandra Lyng beskriver TikTok som «lættis» og er en av dem som bruker appen til å mime og danse. Hun merker stor forskjell fra innholdet på Instagram.

– På Instagram kan jeg publisere ting jeg brenner for – om psykisk helse, barseltid, podkast og musikk. På TikTok føler jeg at terskelen er litt lavere. Jeg har en barnlig side av meg som jeg får utløp for. Man kan kanskje være litt mer tøysete, skriver artisten Sandra Lyng til P3.no i en e-post.

TikTok-profilen hennes er kun litt over to uker gammel.

– Jeg oppdaget konseptet i januar og syntes det så gøy ut. Jeg likte Vine i «gamle dager» og synes dette minnet litt om det, sier hun.

@sandra.lyngVorspiel with chrisnyhus86 and saraaemiliee #dancechalange #dance #foryou #fyp #fypchallenge #redesign #sandralyng♬ Золото (Rakurs & Ramirez Remix) – Kartashow/Мари Краймбрери

Vil få med seg trendene

Emma Ellingsen (18) har de siste årene markert seg som youtuber og modell, og har blitt et populært fjes på Instagram med over 500 000 følgere. Mange kjenner henne som en åpenhjertig påvirker, som i 2014 var med i den prisbelønte dokumentaren «Født i feil kropp», og hun er en av flere kjente profiler som har opprettet TikTok.

– Jeg er der egentlig kun for gøy, og synes det er morsomst å se andres videoer. Det er så mange morsomme trender, sier hun.

Ellingsen har hatt TikTok siden plattformen kom på markedet, men det var ikke før i 2019 hun publiserte sine egne videoer. Hun beskriver TikTok som en plattform med bredt utvalg av underholdning.

Viser en annen side av personligheten

Hva er den største forskjellen fra Instagram, mener du?

– TikTok er kanskje mer «useriøst», og innholdet kan være mer personlig. Man får liksom vist en annen side av personligheten sin her.

– «Nailer» du plattformen?

– Helt ærlig: Jeg vet ikke helt, ler hun.

– Jeg bare gjør det jeg vil.

I skrivende stund har Ellingsen over 100.000 følgere på TikTok. Selv bryr hun seg fint lite om dette tallet.

– For min del trenger jeg ikke få like mange følgere som på Instagram. Jeg vil heller få med meg hva som skjer og hva andre legger ut. Det er den største gleden jeg får ved å bruke appen.

@mall_daddy_chicka08#fyp #bradpitt ops♬ Not Myself Tonight – Christina Aguilera

Naturlig å etablere seg på ny plattform

I fjor meldte NRKbeta at flere norske og internasjonale artister har etablert seg på TikTok fordi «TikTok brenner som ild i tørt gress».

Både Aurora, Marcus og Martinus og Alan Walker har skjønt at TikTok kan gi bredere eksponering enn Instagram og Snapchat, fordi den populære appen lar fansen tolke musikken i større grad, skriver NRKbeta.

– Det er naturlig for offentlige profiler å etablere seg på nye plattformer på markedet, da det gir rom for å produsere noe annerledes og nytt, sier Paal Nygård, som jobber med sosiale medier for Geelmuyden Kiese.

– Dessuten gir TikTok muligheten til å «pushe» sine kreative grenser. Man blir tvunget til å tenke nytt, sier han.

Flere bein å stå på

– På TikTok får man rom til å gå ut av de etablerte rammene man til vanlig opererer innenfor. Man får med andre ord vist frem en annen side av sin personlighet og kanskje «ukjente» nivåer av sin merkevare. Slik kan man nå ut til nye følgere, sier Nygård.

Når kjendiser produserer ulikt innhold til Instagram, Snapchat, YouTube og TikTok, tilbyr de følgerne sine et slags innholdsunivers hvor hver plattform kan tjene ulike formål.

– Påvirkerne får slikt flere bein å stå på med flere muligheter for innholdsproduksjon. Utvidet kanalmiks kan også gjøre deres merkevare mer relevant for annonsører og potensielle samarbeidspartnere, sier Nygård.

@hermanflesvigJeg skal treffe yngere. Jeg nailer TikTok♬ Baby Shark – The Countdown Kids

De yngste vil se video

Mens Instagram springer ut fra et stillbildebasert konsept består TikTok kun av videoer som er lekne, lettbeinte og enkle å lage. Slik har TikTok funnet sin nisje blant de yngste, ifølge NRKbeta. I juni 2019 kunne de melde at én av tre 10 til 11-åringer bruker appen.

En ny rapport fra Medietilsynet kan også fortelle at nesten halvparten av norske niåringer er på TikTok, mens 65 prosent av barn mellom 9-18 år oppgir at de bruker appen.

– TikTok er ungt og nytt. Man kan si at det er en plattform hvor egenskaper fra både Instagram, Vine og Snapchat møtes. Resultatene er rare, morsomme, inspirerende videoer med sang, dans og humor står sentralt, sier Nygård til P3.no.

Dermed er det kanskje ikke så rart at TikTok slår an blant de yngste, når 75 prosent av norsk ungdom mellom 9 og 17 år oppgir at de ser mest video når de er på nett. Det kommer fram i undersøkelsen EU Kids Online fra 2018.

Sammenlignet med andre sosiale plattformer har youtuber Fredriksen fått flere yngre følgere på TikTok.

– Jeg merker jo at jeg når ut til en annen brukergruppe, sier Fredriksen.

Ble sensurert etter kondom på hodet

Selv om Tiktok tilbyr enklere verktøy og lavere terskel for publisering, er ikke alt optimalt. Ved ett tilfelle ble youtuber Fredriksen sensurert av den kinesiske appen.

– Jeg tok et kondom over hodet og blåste den opp til den sprakk. Fordi det var et kondom ble videoen fjerna med argument om at innholdet var seksualiserende.

Kondom ble altså for mye for Kina.

– Samtidig blir ikke 17 år gamle jenter som sitter i undertøy og suger på banan sensurert. Det er jo litt spesielt, sier han.

@jonaslihaugPayback♬ original sound – jonaslihaug

– Det er litt rart å ha en liten fot i Kina. Eller, skal man si at Kina har min fot, spør Fredriksen retorisk.

TikTok har flere ganger blitt kritisert for å begrense ytringsfriheten. Aftenposten skriver blant annet at Kina er villig til å gå langt for å kontrollere hva folk skal snakke om, mens NRK forteller at USA har pålagt TikTok bøter fordi appen samlet ulovlig personverniformasjon fra barn.

Foreløpig ser det ikke ut til å bekymre de norske brukerne.

Nyhetsredaksjoner går over til TikTok

I tillegg til kjendisene begynner også nyhetsredaksjoner å opprette TikTok-profiler. VGnyheter publiserte sin første TikTok-video i oktober i fjor og har fra nyåret publisert innhold daglig.

– TikTok brukes primært av unge mellom 20 og helt ned i 11-års alderen. Dette er kanskje den vanskeligste målgruppa å nå ut til.

– At VG tar i bruk TikTok som en del av deres redaksjonelle verktøykasse ser jeg på som et naturlig tiltak for å nå ut til et yngre publikum, sier Nygård.

NRKsupers nyhetstilbud for barn, Supernytt, opprettet TikTok i slutten av 2018. Aldri før har de fått mer respons på kortere tid. På et par måneder fikk kanalen nesten 60.000 følgere. I dag har tallet mer enn doblet seg.

@supernyttnrkI Kina har det spredd seg et virus som mange har blitt smittet av. Lurer du på noe om viruset? Vi svarer på alt i kommentarfeltet❤️♬ original sound – supernyttnrk

Politi og politikk

Trenden stopper ikke der. Varaordfører i Oslo, Kamzy Gunaratman, har også sett potensialet i den populære appen. Hun publiserte nemlig sin første video i desember.

Vest politidistrikt ønsker også å komme nærmere på ungdomsgenerasjonen og har etter to måneder samlet over 100.000 følgere på TikTok.

Snapchat-gründer Evan Spiegel uttalte nylig at han tror TikTok kan slå Instagram på antall brukere det kommende året. Some-ekspert Nygård tror det vil ta lengre tid før dette blir en realitet.

– Tatt plattformens enorme vekst og høye engasjement er det ikke utenkelig, men personlig tror jeg at det vil ta lengre tid før det blir en realitet. Årsaken er TikToks utforming og innholdsunivers, som i verste fall kan ekskludere en stor del av det voksne publikumet fra å bli aktive brukere, sier Nygård.

LES MER:

Norske humorkontoer tjener tusenvis på Instagram-innlegg

Søte dyr og Karpe-parodier – dette er de morsomste på Instagram

Med anonym Tinder-konto søker «David» etter kvinner som liker å bli bundet fast