Oppdatert: Se bildene: – Jeg har fått henvendelser hver dag i seks-sju år

  • Ragnar Törnquist
  • 42 år gammel spillskaper fra Oslo. Ofte omtalt som den eneste norske spillkjendisen i verden
  • Jobbet i Funcom fra 1994-2012. Startet eget spillstudio det samme året
  • Mest kjent for spillene Den Lengste Reisen (1999), Drømmefall (2006) og tidenes norske spillsatsing The Secret World (2012)

Kontoret til det nye spillselskapet Red Thread Games er lite, de ansatte er få – men de er allerede godt i gang med å realisere en stor drøm: Den etterlengtede oppfølgeren til «Drømmefall» fra 2006. «Drømmefall: Kapitler» blir det tredje spillet i eventyrserien av den norske spillskaperen Ragnar Törnquist.

Om alt går etter planen vil spillet lanseres i løpet av 2014. Det er et vågalt prosjekt for et lite selskap uten mye penger. Men en ny og utradisjonell metode gir håp om en lys fremtid.

– Vi starter nå en «folkefinansering» gjennom Kickstarter. Denne metoden gir muligheter til å skape prosjekter som tidligere var umulig å få til. Det forandrer alt, sier Ragnar Törnquist.

Kickstarter er en nettside hvor hvem som helst kan starte kronerulling for sine kunstprosjekt. Det være alt fra film, bøker til spill. Beløpene det er snakk om strekker seg fra noen få tusen til flere millioner. De som bidrar får ofte noe tilbake om prosjektet realiseres.

Hendelsen som rystet spillbransjen

Av kulturprodukter er nok spill blant det dyreste du kan lage, derfor ba også det amerikanske spillselskapet Double Fine om en del penger da de i fjor testet ut Kickstarter for første gang. 400.000 dollar var et ambisiøst mål, trodde man. Men fansen var villig til å gi mer. Mye mer. Selskapet fikk over 3,3 millioner dollar. «Spillbransjens finansieringsmodell er endret for alltid», skrev Forbes kort tid etter.

Ragnar Törnquist håper denne modellen er kommet for å bli.

– Kickstarter-modellen er det største som skjedde i 2012. Det forvandler hele spillutviklingen. Kjente spillskapere som har jobbet med Activision, EA og de aller største, har funnet en måte å bryte med dem. Nå kan de lage spill uten påvirkning av de store, globale utgiverne. Spill som fansen vil ha. Det er en fantastisk utvikling, sier Törnquist.

Endringene i folks spillvaner har allerede skapt problemer for de gamle gigantene. Törnquist tror den nye finansieringsmodellen er begynnelsen på slutten for flere av de store.

– Spillbransjen og spillvanene har forandret seg utrolig mye, spesielt det siste året. Og jeg mener det kun er forandringer til det bedre. Jeg tror dagene er talte for de store spillutgiverne. De vil nok fortsatt eksistere noen år til, men nå er det mer utviklerne som bestemmer og setter agendaen – det er de som vil lage de mest spennende og banebrytende spillene, sier han.

(artikkelen fortsetter under traileren til Drømmefall fra 2006)

Sluttet i Funcom for å følge drømmen

Den Lengste Reisen (1999). Foto: Funcom
Skjermbilde fra «Den Lengste Reisen» (1999). Foto: Funcom

Ragnar Törnquist er et kjent navn på den internasjonale spillscenen, mye takket være «Den Lengste Reisen» (1999) og «Drømmefall» (2006) – prisbelønnede spill som mange eventyrfans trykket til sitt hjerte.

Han er også forfatteren bak tidenes norske spillsatsing «The Secret World», onlinerollespillet Funcom ga ut i fjor. Et spill som ikke ble den kommersielle suksessen selskapet hadde håpet på. Og etter å ha vært en del av Funcom siden midten av 90-tallet, ble det i november kjent at Törnquist hadde forlatt selskapet for å danne et eget.

– Det var ikke mulig for Funcom å fortsette med Drømmefall. Det er ikke den typen spill de lager nå. Deres fokus er på onlinebaserte spill, mens vi vil lage spill som handler om mennesker og fortellinger. Prosjektene våre blir veldig annerledes enn det de holder på med. Det var en av grunnene til at jeg bestemte meg for å starte opp et nytt firma og ansette mennesker jeg har jobbet sammen med tidligere.

Den andre grunnen til at Red Thread Games så dagens lys, er at den norske spillkjendisen var lei av møter og planlegging. Han ville tilbake til det han elsket mest – lage dataspill.

–  Jeg er kjempestolt av «The Secret World». Et gigantprosjekt som jeg har brukt seks år på, og som på det meste hadde 200 mennesker som jobbet med det. Det er gøy, men samtidig mister man litt følelsen av å delta i produksjonen. Man ender opp med å sitte i masse møter, planlegge og ikke gjøre så mye. Jeg måtte tilbake til det å lage spill. Det å sitte og skrive og jobbe tett sammen med mennesker. Jeg har lyst til å skape noe som føles mer personlig, forteller han.

Avhengig av god respons på vågalt «stunt»

Drømmefall (Dreamfall). Foto: Funcom
Drømmefall (Dreamfall). Foto: Funcom

Red Thread Games ønsker å etablere seg som et helnorsk spillfirma. Men har ingen ambisjoner om å bli like store som Funcom.

– Vi ønsker å jobbe i et mindre selskap. Og har som mål å kunne stå på egne bein og betale egne lønninger. Vi har fått støtte fra Filmfondet som hjelper oss gjennom startfasen på «Drømmefall: Kapitler», og vi håper på mer støtte fremover. Spill er et kulturfelt som Norge må utvikle seg på, men høye kostnader gjør at det ikke er lett å overleve i bransjen. Derfor er det viktig å støtte den, mener Törnquist.

Han legger ikke skjul på at «folkefinansieringen» blir avgjørende for deres kommende satsing.

Vi er selvfølgelig avhengig av en god respons. Vi er et lite firma som ikke har så mye penger, og er derfor avhengige av å få inn nok gjennom Kickstarter. Vi ønsker ikke å be om for mye penger, men samtidig vil vi ikke be om for lite heller.  Selskapet står ikke og  faller på responsen, men for at prosjektet skal settes i gang ordentlig, trenger vi de pengene. Hvis ikke må vi finne andre måter å hente penger på.

Men den tradisjonelle finansieringen, som innebærer spillutgivere og distributører, er noe Törnquist helst vil unngå.

– Vi håper at investorer blir unødvendig. Noe av poenget med folkefinansering er at folket da avgjør hva spillet blir. Og det er jo for fansen vi lager dette spillet. Hvis vi skal gå gjennom en utgiver og distributør, så betyr det at de vil ha mye innspill på hvordan spillet skal være. Det ønsker vi ikke. Vi mener at det er historiefortellerne, spilldesignerne og fansen som vet hva dette spillet bør og skal være.

Ragnar Törnquist, Rakel Johnsen og Dag Scheve i spillselskapet Red Thread Games. Foto: NRK / Alexander Fredriksen