På Filmpolitiets nettsider oppfordrer vi til debatt i kommentarfeltet. Vi ønsker å høre hva du mener om film, spill og TV-serier og vil gjerne at våre lesere skal diskutere både med oss i redaksjonen og med hverandre.

Nå har vi tatt en titt på kommentarfeltet på artiklene fra 2013, for å finne ut hva som engasjerte dere mest iløpet av året som er gått!

I 2013 er det blant annet kvinner i spillbransjen, EAs fadese med det nye SimCity, kontroversielle filmer, The Hunger Games og Game of Thrones som har engasjert dere mest, ihvertfall hvis vi skal gå etter hva som har skapt mest debatt i kommentarfeltet.

Kvinner i spillbransjen

Den mest kommenterte artikkelen i 2013 har tittelen Derfor har «GTA V» kun menn i hovedrollene. I denne artikkelen setter Rune Håkonsen lys på kvinners rolle i spillbransjen og kvinners roller i spillhistorier — alt i forbindelse med utgivelsen av GTA V, som ikke hadde en eneste spillbar kvinnelig figur.

Les også: Derfor har «GTA V» kun menn i hovedrollene

Dette provoserte noen og engasjerte andre, noe som resulterte i flere større debatt-tråder der noen mente at kvinner må slutte å klage, mens andre mente det er trist at kvinner er så underrepresentert både i spillbransjen og i selve spillmediet.

gtav_comment

Artikkelen fortsetter under bildet.

Jennifer Lawrence som Katniss Everdeen i «The Hunger Games: Catching Fire». (Promofoto: Lionsgate)
Jennifer Lawrence som Katniss Everdeen i «The Hunger Games: Catching Fire». (Promofoto: Lionsgate)

«Feministgodkjente» filmer

Kvinners plass på skjermen fortsatte å provosere videre også. Da Andreas Hadsel Opsvik skrev om at en svensk kino innførte Bechdel-testen for å sette fokus på kvinnelige historier, rabla det for mange i kommentarfeltet.

Les også: Svensk kino innfører feminist-test

Bechdel-testen ble laget av tegneserieskaperen Alison Bechdel i 1985 og går ut på at hvis to navngitte kvinner i et fiksjonsverk snakker sammen om noe annet enn en mann, så har verket bestått. Den svenske kinoen Bio Rio i Stockholm ønsket å bruke denne testen for å lage en ny form for rangering på filmene de viser, der målet målet er å få se flere kvinnerelaterte historier og perspektiver på kinolerretet.

Denne artikkelen resulterte i mange useriøse kommentarer og regelrett krangling i kommentarfeltet, men noen klarte også å holde debatten saklig. Det var imidlertid ikke veldig mange som var positive til et slikt rangeringssystem ved en kino, og det var heller ikke bare menn som var kritiske til dette.

feminist_comment
Terningkast tre til «The Hunger Games»

En av filmene som består Bechdel-testen er The Hunger Games, og film nummer to i serien var en som skapte stor debatt i kommentarfeltet i år. Birger Vestmo trillet terningkast tre for The Hunger Games: Catching Fire, og det terningkastet var det mange som var uenige i.

Regissør Francis Lawrence har noen visuelle ess i ermet, men har en svak historie å fortelle. Det tar blant annet 80 lange minutter før «lekene» i det hele tatt starter. Og når de endelig bryter løs, er actionsekvensene skuffende blasse og veike. Fra Birger Vestmo sin anmeldelse

Anmeldelse: The Hunger Games: Catching Fire — Lider av oppfølgersyndromet

Birgers anmeldelse førte til en storm av lesere som mente han tok feil og at han måtte ha misforstått filmen. Andre mente at de mest engasjerte debattantene burde roe seg ned, og at Birger måtte få lov til å mene det han ville.

hungergames_comment

Artikkelen fortsetter under bildet.

Skjermbilde fra «SimCity» lanseringsnatten. (Foto: EA)
Skjermbilde fra «SimCity» lanseringsnatten. (Foto: EA)

EA-fadesen

I byggespillet SimCity tar du rollen som borgermester i et samfunn du kan bygge opp et helt fra bunnen av. Skoler, boligområder, industri, politistasjoner og andre offentlige tjenester — du får verktøyene til å skape et levende samfunn på dataskjermen.

Siden det første spillet kom i 1989 har serien vært svært populær, men da det nyeste spillet kom 5. mars gikk utgiveren EA skikkelig på trynet da de krevde at spillere alltid måtte være koblet til Internett og selskapets servere, selv for å spille alene.

Det store problemet var at EAs servere selvfølgelig gikk ned ved lansering, slik at spillere ikke kom inn i spillet. Det gikk ikke lenger an å spille med venner, og det gikk heller ikke an å spille alene — spillerne fikk dermed ikke produktet de hadde betalt for.

Les også: Det EA ikke vil snakke om

I artikkelen Det EA ikke vil snakke om kritiserte Rune Håkonsen EA for å ta i bruk denne typen teknologi for tidlig, og her var det stort engasjement i kommentarfeltet. De fleste var enige om at EA var idioter.

ea_comment

Hva engasjerte deg mest på Filmpolitiet i året som gikk? Si din mening i kommentarfeltet!