Denne uken har spillinteressertes øyne vært rettet mot Los Angeles, der verdens viktigste spill-messe, E3, har blitt arrangert.
Store og små spillutviklere og produsenter har vist frem hva de har å by på det kommende året, og som vanlig glimret de kvinnelige hovedrollene i stor grad med sitt fravær.
Spill med kvinnelige hovedrollefigurer anses ikke å være god butikk av spillbransjen, selv om omtrent halvparten av de som bruker penger på å kjøpe spill er kvinner. Spill med kvinnelige hovedroller selger nemlig mindre enn spill med menn i hovedrollene. At dette kan ha en sammenheng med at disse spillene gjerne har halvparten så stort budsjett og bare 40 prosent av markedsføringspengene, blir lite vektlagt.
Les også: Distributørar takker nei til kvinnelege hovudfigurar, seier «Remember me»-utvikler
Heldigvis er det noen som tør å prøve, indieutviklerne ligger som alltid foran, noe årets Child of Light og Teslagrad er gode eksempler på. Ellie, en av hovedfigurene i Naughty Dogs The Last of Us, fra i fjor, er også et strålende eksempel på en interessant, spillbar, kvinnelig rollefigur, selv om man spiller som Joel i mesteparten av spillet.
At Square Enix droppet pupper og ræv til fordel for menneskelighet da de gjenopplivet Lara Croft i Tomb Raider i fjor, var også et steg i riktig retning. Lara Croft er imidlertid en sterk merkevare og en etablert figur i spillverdenen, vi har til gode å se at de store selskapene tør satse tungt på nye kvinnelige rollefigurer i storproduksjoner.
Les også: Derfor har GTA V kun menn i hovedrollene
For mye jobb å lage kvinnefigurer
At spillbloggen Polygon i sitt intervju med spillgiganten Ubisoft om Assassin’s Creed: Unity denne uken, spurte om hvorfor det ikke er mulig å spille som kvinnelig figur i det nye spillet, var derfor helt på sin plass.
Svaret den kreative sjefen for spillet, Alex Amancio, kom med, satte sinnene i kok. Han uttalte at Ubisoft egentlig hadde planlagt å inkludere kvinnelige figurer i spillet, men at de droppet det fordi det var for mye jobb.
– Det er dobbelt så mye animasjonsarbeid, dobbelt stemmearbeid, og dobbelt så mye visuell informasjon. Spesielt siden man kan skreddersy utseendet på figurene var det virkelig mye ekstraarbeid, sa Amancio til Polygon.
I et annet Polygon-intervju med Ubisoft om Far Cry 4, uttalte kreativ sjef Alex Hutchinson at de var nære å inkludere muligheten til å velge enten en mann eller en kvinne som en spillbar co-op-figur, men at de droppet det fordi de ikke hadde en kvinnestemme, eller alle animasjonene tilgjengelig.
– Da hadde vi fått et rart problem der du ville fått en kvinnelig modell som gikk, snakket og hoppet som en fyr, sa Hutchinson.
Les også: – «Far Cry 4» vil overgå forventningene
Hverken sjokkerende eller provoserende
Som kvinnelig gamer har jeg vokst opp med en spillhverdag der de fleste figurene jeg spiller med er menn, og jeg har lært meg å ikke forvente at spillbare kvinnelige figurer er et alternativ.
Jeg blir aldri skuffa eller provosert over at jeg ikke kan spille som kvinne, selv om jeg burde ha blitt det, rett og slett fordi jeg er så vant med at det er sånn, jeg er indoktrinert.
Selvfølgelig håper jeg likevel at dette er en utradisjon som kan snus, og jeg oppfordrer alle jenter der ute med en spillutvikler i magen til å tørre å satse i den retningen. Med flere kvinner i bransjen vil det bli lettere å få kvinnene opp på skjermen også.
At Ubisoft ikke inkluderte en kvinnelig figur i Assassin’s Creed: Unity hverken sjokkerte eller provoserte meg i noen nevneverdig grad – som sagt, det er det jeg er vant med – men jeg lot meg virkelig provosere av de dårlige unnskyldningene de kom med.
Les ogs: – Kvinner må markere seg mer i spillbransjen
Ubisoft fikk massiv kritikk
Har Ubisoft, som er et massivt selskap med utviklerteam på hundrevis av mennesker, virkelig ikke nok ressurser til å gi meg en kvinne i et spill? Spørsmålet som jeg og halve Internett også har stilt oss selv denne uken er dermed: Er det virkelig så fryktelig vanskelig å lage en kvinnelig spillfigur?
Svaret er selvfølgelig nei.
Like etter Polygon publiserte sine intervjuer eksploderte Twitter med meldinger fra spillutviklere som mente Ubisofts uttalelser var tull. Jonathan Cooper, den tidligere animasjonssjefen på Assassin’s Creed III, som nå jobber for Naughty Dog, mener man ikke trenger å lage alle animasjonene til figuren fra bunnen av selv om det er en kvinne.
Et skjelett for en kvinnelig figur tar toppen to arbeidsdager å lage, det er ikke snakk om å erstatte tusenvis av animasjoner, ifølge Cooper.
In my educated opinion, I would estimate this to be a day or two's work. Not a replacement of 8000 animations. http://t.co/z4OZl3Sngl
— Jonathan Cooper (@GameAnim) 11. juni 2014
Ubisoft har faktisk én kvinnelig hovedfigur i Assassin’s Creed-serien, men eventyret til Aveline de Grandpré i New Orleans på 1700-tallet, Assassin’s Creed III: Liberation, kom kun til PSVita.
Som en ekstra funfact tvitret også Cooper at Aveline faktisk deler flere av animasjonene til Connor Kenway, hovedpersonen i Assassins Creed III, enn det Edward Kenway fra Assassin’s Creed IV: Black Flag gjør.
Andre utviklere og animatører, som for eksempel 5TH Cells Tim Borrelli og BioWares Manveer Heir, har også vist sin misnøye på Twitter.
Fun fact #2: Aveline de Grandpré shares more of Connor Kenway's animations than Edward Kenway does. pic.twitter.com/lFHHnBfLht
— Jonathan Cooper (@GameAnim) 11. juni 2014
For feige til å satse på kvinnelige figurer
Uttalelsene til Ubisoft vitner om at de er for feige til å innrømme sannheten: De tør ikke å satse økonomisk på et spill med en kvinnelig hovedrolle, de våger ikke å teste om markedet er klart for det, om gutta også kan leve seg inn i en kvinnes historie, ikke bare omvendt.
Jeg mener uansett ikke at det er kjønnet som avgjør om en rollefigur er god eller ikke. Om fokuset ikke ligger på at figuren er en kvinne, men at hun er en interessant person med allmennmenneskelige problemer og utfordringer, slik Lara Croft i det nye Tomb Raider er, så vil dette appellere også til menn.
Hvis dette ikke er tilfellet, at mange menn virkelig bare vil spille spill med menn i førersetet, så er det noen som må tørre å bane vei, for om man blir utsatt for noe nok, så har dette en opplærende effekt.
Se bare på filmbransjens beste eksempel nå, nemlig The Hunger Games: Catching Fire. Den supertøffe rollefiguren Katniss Everdeen, i Jennifer Lawrence sin skikkelse, sørget for at filmen ble den mest sette i USA i fjor, noe som ikke har skjedd for en film med kvinnelig hovedrolle på 40 år. Nå må vi få flere damer som Katniss og Lara Croft i spillverdenen også.
Les også: Har filmer med kvinneroller endelig blitt god butikk?