Regissør M. Night Shyamalans katastrofale film Luftens siste mester fikk terningkast 1 av Birger Vestmo og satte en stopper for den animerte tegneseriens videre popularitetsvekst. Filmen og den animerte tv-serien fortalte om Aang – en ung gutt med ekstraordinære evner som kan kontrollere de fire elementene.

I 2012 dukket The Legend of Korra opp på tv-kanalen Nickelodeon for å fortsette sagaen om de mytiske krigerne som tar i bruk ild, vann, luft og jord for å bekjempe ondskap. Den selvstendige jenta Korra er arvtageren etter Aang og serien følger hennes vei fra brå kriger til en opplyst veileder.

Klikk her for å se trailer til spillet.

Spillet The Legend of Korra plasserer seg midt mellom den andre og tredje sesongen av den animerte serien.

Og er dermed i all hovedsak rettet mot dem som allerede har god kjennskap til universet og de mange ulike figurene i historien.

ANMELDELSE: Luftens siste mester – tafatt og tåpelig

Ettersom Korra i serien allerede har kontroll over alle de fire elementene må spillet starte og slutte sin historie med samme premisset. Med andre ord en forutsigbar fortelling om å miste krefter og å gjenoppdage sin indre styrke.

(anmeldensen fortsetter under skjermbildet)

Skjermbilde fra The Legend of Korra. (Foto: Activision / Nickelodeon)
Skjermbilde fra The Legend of Korra. (Foto: Activision / Nickelodeon)
I kjent Platinum Games-stil

Selve kampsystemet bære mange av Platinum Games sine kjennemerker. Det er lett å starte knappefesten og base hamre løs på fiendene i din vei. Men først når du fokuserer og virkelig utnytter kombinasjonsangrepene viser kampsystemet sin dybde. Et vimsete kamera, som følger Korra i tredjeperson, ødelegger likevel ofte opplevelsen. Spesielt i områder med trange korridorer blir det vanskelig å holde oversikt over motstanderne.

Mest av alt er The Legend of Korra-spillet en bonussesong for dem som allerede har sett tv-serien. Velproduserte mellomsekvenser som forteller historien om Korra i samme stil er gulroten i enden av alle spillsekvensene.

Spillet klarer i liten grad å stå for seg selv, og de mange kampoppdragene mellom de animerte mellomsekvensene oppleves i høy grad som transportetapper. Ved å ta i bruk cellshading-teknologi ser figurene og effektene ut som den animerte tv-serien, men omgivelsene er sterile og tas i liten grad i bruk. Dermed er det lite å engasjere seg i for andre enn sterke tilhengere av den animerte Nickelodeon-serien.

Om SPILLET

The Legend of Korra