Et mørkt, falleferdig hus i skogen. Dører som knirker, kakerlakker som kravler og gamle bilder som stirrer på deg fra veggene – slik starter Resident Evil 7: Biohazard – et skrekkspill som virkelig får det til å gå kaldt nedover ryggen på deg.

Det syvende spillet i Resident Evil-serien er en skikkelig fæl spillopplevelse – på den bra måten.

Spillet plasserer deg i en skremmende verden du må prøve å flykte fra, og nervene er rimelig frynsete før historien er over.

Hjertebank fra første stund

Du spiller Ethan. Kona hans forsvant for et par år siden, men når hun plutselig kontakter ham legger Ethan ut på jakt etter henne for å få svar. Det bringer ham til et forfallent hus langt unna folk, og det er her vår spillopplevelse begynner.

Capcom kan dette med skrekkspill og etablerer raskt en guffen stemning. Hjertet mitt dunket derfor hardt allerede da jeg åpnet døra til huset for første gang og trådte inn i stummende mørke.

Nei takk, jeg vil helst slippe å gå ned der du... (Foto: Capcom / PAN Vision).
Huset i Resident Evil 7: Biohazard er et skikkelig trivelig sted. (Foto: Capcom / PAN Vision).
– Welcome to the family!

Da de første bildene fra Resident Evil 7: Biohazard dukket opp, fremsto spillet som en reboot av Resident Evil-serien.

Og spillet virker tilsynelatende først mer som en Texas Chainsaw Massacre-historie, fjernt fra alt som har med Umbrella Corporation og biologiske våpen å gjøre, men koblingen til resten av spillserien kommer etter hvert, uten at jeg skal avsløre noe mer om det.

Men jakten på kona fører i hvert fall Ethan inn i klørne på en ganske så spesiell familie, med en ganske så spesiell diett. I et nettverk av rom, ganger og tunneler må du prøve å unnslippe mennesker som har en vond hang for å komme til live igjen når du tror du har drept dem.

Jobben din er å overleve, og det er en nervepirrende og stressende opplevelse.

Far i huset er en trivelig type, som gjerne vil gjøre deg til et permanent medlem av familien. (Foto: Capcom / PAN Vision).
Far i huset er en trivelig type, som gjerne vil gjøre deg til et permanent medlem av familien. (Foto: Capcom / PAN Vision).
Fare for å tisse i buksa

Med Resident Evil 7: Biohazard har serien gått fra tredjepersons perspektiv til førsteperson, noe som har sammenheng med at spillet er kompatibelt med Sonys VR-briller. Dette gjør at spillopplevelsen kommer mye tettere på, samtidig som klassiske skrekkgrep blir mer virkningsfulle. For når synsfeltet er snevrere, blir angsten for det som gjemmer seg i skyggene større.

Og her kommer virkelig Playstation VR til sin rett. Jeg har testet spillet både med og uten VR-briller, og det er ingen tvil om at frykten blir sterkere når brillene er på.

Bare det at du vrir på hodet for å se deg rundt og at du kan stikke hodet frem for å se rundt et hjørne setter nervene i høyspenn. For hvem vet hva som lurer? Og når det du frykter plutselig hopper frem, er det en reell fare for å tisse i buksa.

For å klare å overleve er du avhengig av å bli godt kjent med alle kriker og kroker i det enorme huset og tilbyggene rundt det. Omkring i spillet har du noen trygge havner, rom der fiendene ikke kan nå deg, der spillet kan lagres og du kan puste lettet ut.

Det er en stor fordel å til enhver tid ha kontroll over hvor nærmeste rømningsvei i retning fristedet befinner seg. Selv ble jeg ofte så stressa at jeg gikk meg litt vill i husets mange ganger, og endte opp med å måtte starte sekvensen på nytt, etter en brutal og smertefull død.

Du må klare deg uten de heftigste våpnene i spillet. Ethan har ikke noe fancy utstyr, men må stort sett nøye seg med enkle ting som for eksempel øks, kniv, eller en simpel pistol. Sammen med førstepersonsperspektivet fører dette til at Resident Evil 7 blir en nærere spillopplevelse enn de tidligere spillene i serien.

Du må klare deg med enkle våpen i Resident Evil 7: Biohazard. (Foto: Capcom / PAN Vision).
Du må klare deg med enkle våpen i Resident Evil 7: Biohazard. (Foto: Capcom / PAN Vision).
Laget med VR i tankene

Det er tydelig at Capcom har utviklet spillet med VR i tankene. Spillets videosekvenser er åpenbart laget for å få mest mulig effekt av virtuelle virkeligheten.

Det skumle og ekle får som regel plass fremst i bildet, opp i fjeset på deg, slik at det blir vanskelig å snu seg bort. Noen ganger får jeg assosiasjoner til hvordan ting stadig skulle kastes ut av lerretet i kinosalen da 3D-filmer først ble populært, men stort sett fungerer videosekvensene bra.

For å illustrere kan jeg nevne en scene som utspiller seg i starten av spillet. Ethan er fanget og våkner opp rundt et middagsbord proppfullt av innvoller og alskens makabre greier. Den trivelige familien rundt bordet prøver å få deg til å spise, og det er en særdeles ubehagelig sekvens når far i huset forsøker å mate deg med makt. Jeg blir nesten kvalm bare av å tenke på det.

Medisin, som hjelper mot det aller meste, er ikke vanskelig å finne i Resident Evil 7: Biohazard. (Foto: Capcom / PAN Vision).
Medisin, som hjelper mot det aller meste, er ikke vanskelig å finne i Resident Evil 7: Biohazard. (Foto: Capcom / PAN Vision).
Et solid skrekkspill

Kvalme var dessverre noe som gikk igjen for meg når det gjelder VR-opplevelsen. Ikke fordi alt var så fryktelig ekkelt hele tiden, men fordi jeg hører til dem som ikke klarer å venne meg til at kroppen sitter i ro når jeg beveger meg i den virtuelle virkeligheten.

Jeg klarer ikke å spille i mer enn omkring en og en halv time før jeg må ta headsettet av. Men heldigvis er Resident Evil: Biohazard en knallgod spillopplevelse uten VR også.

Like skummelt blir det riktignok ikke når du først har opplevd spillet i en virtuell virkelighet, men spillet er fortsatt nervepirrende nok til at jeg ble ganske så anspent i kroppen da jeg spilte i vanlig modus også.

Capcom har nok en gang laget et solid skrekk- og overlevelsesspill – Resident Evil 7: Biohazard er på ingen måte for sarte sjeler.

Spillet er testet på Playstation 4 Pro, både med og uten VR.

Om SPILLET

Resident Evil: Biohazard

  • Enigma42

    For all del. La oss forherlige vold og drap og grusomheter. Enda mer.

    • Bjorn Mikkelsen

      Nek.

      • Maggotbrain

        tror sikkkert at jorda er flat å….

      • Fredrik Weisethaunet

        Uten argumenter er det ikke vits å kaste bort tid på respons. Dette er et troll Bjørn, ikke kast bort tida di =)

        • LarZen

          Jepp. Er bare å se på kommentar historiken til dette trollet. En sur,bitter person som har nok få gleder i livet utenom å trolle.

  • Lacroix

    Men hvorfor en femmer? Hvorfor ikke en sekser? Jeg synes dette er et revolusjonerende spill som fortjener alle seks øynene på terningen.

    • Jeg tenkte på det, og spillet snuste på toppkarakter en periode, men sekseren henger veldig høyt!

      Jeg kunne kanskje skrevet mer om dette i anmeldelsen, men synes en del av videosekvensene brukte litt billige triks som blir noe overtydelige når du spiller med VR. Også er Ethan en veldig uinteressant rollefigur! Det er forøvrig et vanlig problem i førstepersonsspill synes jeg.

      • Lacroix

        Det kan jeg forsåvidt si meg enig i. I et spill med et så stort karaktergalleri med så mange syke, og interessante karakterer, så har de klart å lage en litt kjedelig hovedperson.

      • Bergeronius

        En viss scene I VR, en videotape der du blir jaget av en viss dame fikk meg til å få såpass frysninger i ryggraden at jeg måtte legge fra meg alt den kvelden. Ikke kvalme med RE7, men EVE : valkyrie klarer jeg ikke mange runder med. Må vel tilvennes.

  • Sykt spill. Men jeg er enig i at Ethan ikke er så veldig spennende, mye pga dårlige stemmer imo. Minimale reaksjoner på de mest makabre skader og lite stemmebruk gjør at det trekker ned. Ellers veldig bra og ikke minst vakkert skrekkspill!

  • Erik Guneriussen Skaalerud

    Har så lyst å prøve men herre min hatt, jeg har nok grå hår på hodet fra før. Og som Marte nevnte, fare for akutt blæreproblem. Blitt til at jeg sliter med skrekkspill 😛

  • Hillbilly Idol

    Mulig spoileralert. Er ikke helt enig i at Ethan må nøye seg med enkle «ting» i spillet. Han får jo etterhvert et helt arsenal av våpen tilgjengelig. Stusser også litt over at du ikke nevnte noe om bosskampene i spillet siden de er ganske så vesentlige. Et par av dem er rimelig intense og ikke minst vanskelig selv på normal vanskelighetsgrad. Det som var ekstra gøy med bosskampene er at i et par av dem er det klare referanser til Evil Dead, Exorsisten, Saw og forsåvidt også Texas Chainsaw Massacre. Oppsummert så var det et fantastisk spill. Bittelitt trekk for at Ethan er en utrolig kjedelig hovedperson.

    • Jeg burde kanskje presisert at jeg mener sammenlignet med de andre spillene i serien (også ville jeg ikke avsløre altfor mye om alle våpnene). Det er ikke rocket launchere her og våpen som kan penetrere tanks, liksom. 🙂 Det feteste du får er, etter min mening, flammekasteren. Og det er en hjemmesnekra greie.

      • Hillbilly Idol

        Vel, du får jo også granatkasteren som etter min mening er den festeste og mest effektive 🙂 Mulig du ikke fant denne da du spilte igjennom det.

        • Nei, den har jeg ikke funnet! Dæven! Hvor fant du den?

          • Hillbilly Idol

            I første etasje i hovedhuset, bak en av de dørene som man må låse opp med «crowkey». «Supplies» er navnet på rommet, ligger ved siden av «Drawing Room». Finnes sikkert noen videoer på YT som kan vise det mer i detalj.

  • Truls Johnsen

    Spilte demoen, jezuz…… Det var en hårreisende opplevelse ja! 🙂

  • Sjarlatan

    Datt av Resident Evil etter firern, men er fristende å plukke opp serien igjen med dette.

  • I. M. Stone

    Jeg har ikke spilt dette selv enda, bare sett vel 45 min med gameplay fra starten av.
    Men jeg fikk inntrykk av at dette spillet foregår i samme ‘mansion’ som første spillet.
    Kan noen bekrefte/avkrefte?

    • Bergeronius

      avkreftet. Annet hus

      • I. M. Stone

        Den er grei. Takker 🙂

  • Solah

    Minner historien om Silent Hill 2?

    • darklordofgorgoroth

      La oss ikke få enda en SH2 kloning. Den plottwisten funker bare èn gang…