Vår verden er ikke så vanlig som du tror. Den er full av magi, hemmelige samfunn og overnaturlige vesener. Alle mytene, konspirasjonsteoriene og legendene du har hørt, er sanne. Slik er det i hvert fall i The Secret World.

Dette massive nettrollespillet (MMORPG) er satt til vår egen verden i moderne tid. I århundrer har verden uvitende blitt styrt av tre hemmelige organisasjoner, Illuminati, The Dragon og The Templar.

Når uforklarlige ting og skumle monstre begynner å dukke opp rundt omkring på jorda, trer også disse hemmelige organisasjonene ut av skyggen.

Og når magiske krefter plutselig manifesterer seg hos deg, må du nå velge hvilket samfunn du ønsker å høre til.

Vil du være en del av Illuminati, de maktglade manipulatorene som drar i viktige tråder for å få det slik de vil? Eller vil du bli med i The Dragon, som dyrker kaos for å oppnå forandringene de mener er de rette? Kanskje du vil bli en del av The Templar som sverger å beskytte verden mot ondskap?

Annerledes ferdighetssystem

Valget er ditt, og uansett hvilken side du velger så får du tilgang til de samme ferdighetene. The Secret World skiller seg nemlig fra de fleste andre massive nettrollespill, ved at du ikke velger en forhåndslaget spillklasse før du starter eventyret.

I The Secret World lager deg din egen kombinasjon av ferdigheter i løpet av spillet. Du velger selv hvordan du ønsker å kombinere våpen og magiske evner.
Du samler heller ikke erfaringspoeng for å gå opp i nivå på den tradisjonelle måten i The Secret World.

Isteden samler du erfaringspoeng for å få «Ability Points» du kan bruke til å åpne de evnene du ønsker, og dermed bli en mer erfaren og farligere motstander.

Det er vanvittig mye forskjellige ferdigheter å velge mellom, og i havet av evner kan det være vanskelig å vite hvordan hvordan de bør kombineres.
Istedenfor et ferdighetstre har du et ferdighetshjul som du fyller opp med de evnene du vil bruke etter hvert som du får nye poeng å bruke.

Jeg synes alt virket en smule rotete til å begynne med, men etter hvert som jeg ble vant med hvordan det hele er bygd opp, fikk jeg sansen for det nye systemet. Spillet har dessuten ferdige maler som du kan velge å følge, slik at det skal bli lettere å plukke ut ferdigheter og evner som fungerer godt sammen.

Kampsystemet er det ikke noe hokus pokus med. Her kommer ikke Funcom med noe nytt, men leverer et system som er likt det vi har sett i en rekke mmo-spill tidligere.

Les også: Funcoms neste spill er et Lego-MMO

The Secret World. (Foto: Funcom)
Du kan velge mellom en rekke våpen å drepe monstre med i The Secret World. (Foto: Funcom)
Engasjerende oppdrag

Oppdragene i The Secret World er noe av det beste med spillet. Funcom har nemlig her blandet en lineær og åpen spillopplevelse. Du har historieoppdrag, som bringer den lineære handlingen i spillet videre, også har du et mylder av sideoppdrag.

Sideoppdragene kommer i ulike former som for eksempel sabotasjeoppdrag eller etterforskningsoppdrag. Dette er ikke bare «hack and slash» slik oppdrag i mmo-spill ofte er, men interessante utfordringer du må vri hjernen din en ekstra runde for å finne løsningen på.

Siden oppdragene er lenger og mer utfordrende enn jeg er vant med i denne typen spill, ble jeg i starten litt frustrert over tempoet i spillet. Ting tar lenger tid i The Secret World.

Fremdriften i historien blir treg fordi du er avhengig av å fullføre nok sideoppdrag for å få nok erfaring til å åpne nye evner. Da jeg klarte å slå meg til ro med tempoet i spillet, ble ting mye bedre. Da klarte jeg å nyte de mange sideoppdragene, som er virkelig engasjerende og interessante og ikke minst utfordrende.

Du kan når som helst samarbeide med andre spillere fra samme organisasjon som deg selv, selv om dere er på forskjellige steder i historien. Hvis du ikke vil samarbeide, men spille mot andre spillere kan du gjøre det. Illuminati, The Dragon og The Templar kan slåss mot hverandre i egne soner og arenaer. Du har også en egen krigssone der organisasjonene kjemper mot hverandre for å holde på kontrollen av viktige ressurser.

The Secret World. (Foto: EA / Funcom)
Du bestemmer selv hvordan figuren din skal se ut og hvilke våpen du vil ha. (Foto: EA / Funcom)
Noen mangler

The Secret World er bra, men ikke perfekt. Det er ting som Funcom bør og sikkert kommer til å utbedre i tiden fremover.

Å dele spillopplevelsen med andre er en veldig vikig del av mmo-spill, og det er derfor dårlig at Funcom ikke har lagt inn et system for å enkelt finne grupper du kan spille med.

Når det er vanskelig å finne partnere blir det fort til at man spiller alene, og da går man glipp av en stor del av spillopplevelsen.

Nå må man rope ut i den generelle chatten for å finne noen å gjøre oppdrag med, og det blir veldig rotete. Spillet har fortsatt også noen feil som ikke er bra for PC-en din. Jeg testet spillet på to maskiner, begge er relativt nye PC-er ment for spilling, likevel opplevde jeg at spillet hang seg, eller rett og slett krasjet flere ganger.

Les også: Funcom-sjefen går av

Jeg kommer til å bruke mye tid i denne hemmelige verdenen fremover.

En flott spillopplevelse

Tross noen skjønnhetsfeil lot jeg meg oppsluke av The Secret World.

Spillet tar oss med inn i er mørk, dyster og flott verden jeg hadde problemer med å forlate.

Jeg lar meg ikke imponere veldig av grafikken, men stemningen i spillet er fantastisk. Gjennom filmsekvenser blir vi kjent med gode figurer som forteller sine historier i spillets mange filmsekvenser.

The Secret World er engasjerende, utfordrende og interessant – jeg kommer til å bruke mye tid i denne hemmelige verdenen fremover.

  • http://twitter.com/EirikUthus Eirik Uthus

    Jeg har spillt spillet siden fredagkveld ganske mye, bortsett fra når jeg jobber på dagene da. Siden jeg har et par kompiser i spillet så er det ganske så greit. Ting glir lett unna når man er to/tre. Men jeg koser meg veldig og er ikke kommet meg langt i sonene i spillet (utforsker, dreper zombier helt uoppfordret og sidequester masse). Stemningen er magisk. Zombier og spøkelser og mere til. Og så vanskelig enkelte av oppdragene er, ikke selve slossingen, men snikingen og detektivarbeidet! Jeg liker det. Innebygd browser for å google ting er en fin løsning for å gjøre noe detektivarbeid.

    Ingen forhåndsdefinerte klasser er det jeg liker best med hele greia. Her kan man spre AP-ene sine over alt for å prøve ting om man ønsker. Strengt talt trenger man ingen lage seg mer enn en karakter, men man vil jo kanskje ha en fra hver fraksjon etter hvert.

    Jeg sitter på en litt gammal pc for spillet, og har opplevd også noen krasj. Men patchen ved release fjernet jo krasjen som kom når man avsluttet spillet :) Jeg er spent på hva Funcom tenker videre med spillet og gleder meg til å være med!

    • http://p3.no/filmpolitiet/ Marte Hedenstad

       Enig med deg i alt Eirik! :D

      • http://www.facebook.com/people/Stian-Maeland/653330085 Stian Mæland

         Tror dette spillet rett og slett kan ta opp kampen mot World of Warcraft…   TSW er rett og slett Spennende, Utfordrene…  skal bli morsomt og se hvilken vei Funcom velger og gå,   for bare håpe at dem ikke går i samme Fella som WoW… og bare gjøre spillet enklere

        • http://p3.no/filmpolitiet/ Marte Hedenstad

          Det er et godt poeng Stian! WoW er plankekjøring om dagen.

  • http://profiles.google.com/eranju Erling Rangnes

    Jeg trodde aldri jeg skulle oppleve den samme skremmende følelsen som første gang jeg vandret rundt i det «the Shining»-inspirerte hotellet på starten av Vampire the Masquerade: Bloodlines, men her kom den igjen. Bekmørke garasjebygg, nedlagte fornøyelsesparker og bombelagte kjellere. Jeg tåler en krasj eller to på den ikke helt optimale PCen, så lenge jeg får se hva som ligger rundt neste sving

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=556261577 Mark Filip Anthony

      Digge spele du refferere t! Får krysse fingrene for The World of Darkness Online ;)

      • http://profiles.google.com/eranju Erling Rangnes

        Agreed. Jeg har aldri opplevd et spill med flere bugs før eller siden, og har aldri brydd meg mindre om dem. Spillet er en uslepen diamant.

  • http://twitter.com/beshyddaren beshyddaren

    Hva har alle MMO-spill som aldri tar av til felles? Ingen mac-klient.

    • http://twitter.com/kjetilsen Kjetil Odden

      Hvis du kjøpte en mac pc for å spille tror jeg at du har valgt feil. 

    • http://twitter.com/tanketom Andreas H. Opsvik

      Hm, kva med «Anarchy Online»? Det har jo sjølvsagt litt med at det var lansert i 2001, før den store mac-bølgja, men like vel – ingen Mac-klient, og det lever framleis! :)

    • Martin Aas

      Jeg er enig i at alt for få spillutviklere lager en Mac-klient til spillet sitt. Blizzard og Maxis er noen hederlige unntak som faktisk har det fra lanseringsdatoen <3

      Uansett er jo BootCamp en fin workaround. Litt teit å måtte boote om maskina hver gang man skal spille et spill. Men det er et så i-landsproblem at jeg ikke kan bruke energi på å klage på det.

  • http://twitter.com/kjetilsen Kjetil Odden

    En av grunnene til at dette spillet ikke kommer til å selge er at den blir gitt ut på origin av EA. Det betyr at den ikke vil bli spillt gjennom steam der de fleste kjøper pc spill fordi det er en mye bedre tjeneste enn origin. Det er alene grunnen til at jeg ikke kommer til å kjøpe spillet i tilegg til at jeg er imot måten EA styrer og «spiser» opp utviklerstudioer som har laget gode titler som ikke når «de store massene». Akkurat dette har skjedd med radical entertainment som står bak prototype serien.

    • http://twitter.com/tanketom Andreas H. Opsvik

      Sjølv om Steam nok er større, så er ikkje Origin akkurat nokon smårolling det heller. Men det er mykje å kritisere EA for, absolutt.

      • http://twitter.com/kjetilsen Kjetil Odden

        Har ikke problem med størrelsen, heller måten den er implitert med spill som feks battlefield 3. 

    • LarZen

      Spillet kjøres ikke igjenom Origin. Som foresten er en utmerket tjeneste på lik linje med Steam som også hadde mye hat mot seg når det kom.

      • http://twitter.com/kjetilsen Kjetil Odden

        Hatet som kom med steam var fordi det var noe nytt folk trodde ville være unødvendig. Hvem vil vel kjøpe spill på nettet? Men det ble allikevel en suksess når folk skjønte hvor lite det hadde å si med en fysisk disk. Origin er bare en dårlig kopi med dårlige tilbud, en god del bugs, og enda verre priser. Så det går nesten ikke an å sammenlikne «hatet» som Origin har fått det siste halvåret med steam siden steam ble kritisert på et helt annet grunnlag. Les denne artikkelen om hvordan en av mennene bak origin ser på salg osv:
        http://www.kbmod.com/2012/06/08/ea-criticizes-valve-for-steams-deep-discounting/

    • http://www.facebook.com/kenahans Ken-Arthur Sydeng

      Kjetil Odden: Det er null problem å legge til TSW i Steam. Trenger overhode ikke Origin for å spille. I hvert fall ikke den digitale versjonen. Jeg spiller TSW gjennom Steam, funker helt fint :)

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=643306481 Jørgen Karlsen

    Det neste SWToR?

    • http://www.facebook.com/kenahans Ken-Arthur Sydeng

      Edit: Svarte på feil innlegg.

  • Gnurkel

    Jeg hadde tenkt å kjøpe spillet – men så ut av ingensteds kom DayZ og nå vet jeg at jeg ikke får tid til noe mer enn det… Kombinert med Diablo 3, Battlefield Close Quarters og misc indie-spill (Humble Indie Bundle etc) er jeg godt dekket en stund fremover.

  • http://twitter.com/Toocharo Matt

    skal ikke ha noe med Funcom etter jeg så åssen Age of Conan gikk.

  • http://www.facebook.com/people/Stian-Maeland/653330085 Stian Mæland

    spiller TSW aktivt for øyeblikket…  syns faktiskt dette er Bedre en WoW… har selv prøvd Age of conan… som var noe dritt… men dette er Faktiskt et gjennomført spill… Noen små buggs her og der, men meste parten er blitt fikset allerede…

    TSW er rett og slett et MMO spill for dem voksne… Rett og slett Utfordrene på alle måter

  • http://www.facebook.com/people/Stian-Maeland/653330085 Stian Mæland

     Har til og med Møtt Roald Amundsen i spillet:p Hvor kult er ikke det:D

    • http://profiles.google.com/eranju Erling Rangnes

      Jeg fikk litt sånn… «Whoa!» når jeg hørte «Amundsen» snakke norsk. Hadde stemmegiveren noe med Den Lengste reisen å gjøre? Mener å ha hørt stemmen som en av de mer høytidelige røstene i Arcadia.

      • http://twitter.com/tanketom Andreas H. Opsvik

        Amundsen vart stemmelagt av ingen ringare enn Dennis Storhøi, og ja, han hadde diverse stemmer i Den lengste reisen også.

  • http://www.facebook.com/fredrik.bull Fredrik Bull

    Jeg er utrolig positiv til TSW. Har spilt MMO’s de siste 8-9 årene og lenge siden jeg har hatt en slik startopplevelse som i TSW. De har turt å endre på mye, prøve mye «nytt» og utfordre klisjeene man stort sett finner i de fleste MMO’s.

    Spillet er fantastisk når det gjelder grafikk, stemining og opplevelse. Du føler ikke at du quester, men at du utforsker og prøver å forstå hva som skjer og hva du gjør der…. Samt de oppdragene dem har kalt «investigation» oppdrag. Der får du ingenting annet en hint og ledetråder for å løse dine oppdrag. Vanskelige og morsome puzzels som gir en unik opplevelse.
    Jeg er også en stor fan av Character Custimization og vanity (forfengelighet) som har fått STOR plass i TSW. Kanskje ikke i det du lager din character, men man kan skaffe seg all verdena outfitts og etterhvert kommer også plastic surgery etc så man kan gjøre sin character unik.

    Jeg likte også utrolig godt hvordan dem har valgt å løse server situasjonen, men en samlet server dar man kan velge mellom forskjellige «dimentions». Brilliant. Dette gjør også at ditt navn blir helt unikt i hele spillet og at om du treffer andre som spiller så kan du treffe dem uansett hvilken dimention de er på. Genialt.

    Tøft er det også at dem har laget ett MMO som ikke er rettet mot ALLE, men heller ett voksent publikum med interesse for myter, konspirasjoner og underverden. En nisje med blod, zombier, pupper og banning. WoW og SWTOR er tydelig pyntet og gjordt enkelt for å nå de store massene.

    Jeg har til nå spilt igiennom de to første områdene og gjort stort sett alt av oppdrag der, og gleder meg til å fortsette.

    Jeg vil i hvertfall si at – DETTE ER BRA!
    En foreløbig 6/6 fra meg – det som gjenstår er endgame innhold og combat feeling utover.