30 sekunder inn i spillet blir Prinsesse Peach kidnappet, IGJEN. Mario må redde henne, og legger ut på eventyr igjennom et kjent og kjært spillunivers.

Nintendo har lagt minimal vekt på historien i New Super Mario Bros. 2, og det er helt greit.

Godt spilldesign gjør dette gjensynet med verdens mest populære spillfigur til en velkjent, men frydefull lek.

Money, money, money

Både fiender og brett er stort sett ting vi har sett flere ganger før, men denne gangen er målet å samle flest mulig mynter. Et hårete mål for dedikerte spillere er å samle en million gullmynter.

ANMELDELSE: Mario Kart 7 – godt bilspill for store og små

En rekke kjente oppgraderinger, som Mario kan samle på sine eventyr, er tilbake. Blant annet flyvehalen fra Super Mario Bros. 3 (1988). Med et lite tilsprang kan Mario (eller Luigi) over en kortere tidsperiode fly omkring. Rundt omkring på brettene er det gjemt mange hemmelige områder, ofte må du ta i bruk flyvehalen for å finne frem.

Fokuset på å samle mynter gir spillere nye mål og muligheten til å konkurrere, for å overgå venner eller seg selv, øker gjenspillingsverdien. Samtidig er det et gapende hull i spillets logikk.

I alle tidligere spill har innsamling av penger vært en viktig del av jakten på et ekstra liv – 100 gullmynter gir spilleren dette. I spillet, hvor myntene ligger strødd overalt, og da mener jeg overalt, blir mengden så stor at jeg i løpet av de to første verdenene (det er 8 totalt) hadde nærmere 50 liv. Og da prøvde jeg, og feilet, på en rekke brett flere ganger.

Uten denne overhengende faren for å gå tom for liv mister spillet også deler av spenningsgrunnlaget. Jeg vet at jeg alltid får flere sjanser.

E3 2012: Nytt Pikmin-spill til Wii U

(anmeldelsen fortsetter under bildene)

New Super Mario Bros. 2. (Foto: Nintendo)
New Super Mario Bros. 2. (Foto: Nintendo)
New Super Mario Bros. 2. (Foto: Nintendo)
New Super Mario Bros. 2. (Foto: Nintendo)
New Super Mario Bros. 2. (Foto: Nintendo)
New Super Mario Bros. 2. (Foto: Nintendo)
New Super Mario Bros. 2. (Foto: Nintendo)
New Super Mario Bros. 2. (Foto: Nintendo)

Muligheten for å spille sammen med andre var en viktig del av forrige spill i serien, som kom til Nintendo Wii. Med dette spillet på 3DS-konsollen er det bare mulig å være opptil to spillere, og det er ingen mulighet for å finne seg en partner via internett. Det holder ikke for meg.

I «Coin Rush»-modus spiller du tre brett på rekke og rad, og ser hvor mange mynter du kan samle uten å dø.

Dette deles så via StreetPass-funksjonen, men i løpet av min tid med spillet har jeg ikke møtt noen andre spillere på gata. Hvorfor kan det ikkes deles via vennelista eller SpotPass?

Unødvendig 3D

New Super Mario Bros. 2 er et siderullende plattformspill som ikke trenger 3D. Ved å skru på bryteren på høyre side av skjermen, får bildet dybde og bakgrunnen blir mer dynamisk.

Men for meg var dette helt unødvendig og tok oppmerksomhet vekk fra alt det andre visuelle godteriet som er å finne i et fargerikt barnespill som dette. Trine 2 er et eksempel på et «2.5D»-spill som benytter seg av den tredje dimensjonen for å gi liv til spillet og verdenen den presenterer.

ANMELDELSE: New Super Mario Bros. Wii – velkommen tilbake Mario!

3DS-konsollen har manglet en stødig strøm av gode spill. Spill som appelerer både til barn, og til foreldrene som har vokst med Mario. New Super Mario Bros. 2 gir på en side konsollen et etterlengtet løft, spesielt fordi spillet også kan kjøpes direkte og digital via Nintendo sin e-Shop. Men kunne trengt bedre flerspillermuligheter.

Hva syns du om de nyeste Mario-spillene? Har Nintendo forsømt sin viktigste helt? Legg inn dine meninger i kommentarfeltet under traileren til spillet.

  • http://twitter.com/kjetilsen Kjetil Odden

    Skikkelig innoativt fra nintendo med nytt super mario bros. Spillindustrien trenger slike originale spill som super mario. Gleder meg til å ikke spille det samme spillet om igjen. Sikkert en utrolig historie som vanlig.

    • Brytryne

      Sikkert et godt spill som vanlig. Historien i Mario er ubetydelig. Ingen som tvinger deg til å kjøpe det heller. Eller klarer du ikke motstå gruppepress?

      • http://twitter.com/kjetilsen Kjetil Odden

         Hvilken gruppe er det som presser meg?

        • Brytryne

           Det må vel være noen siden du gir uttrykk for at du må kjøpe et spill du ikke liker.

  • MariusAquarius

    Er dette »rasismen» AC-fyren snakker om. Forventer journalistene ikke noe av japanske spillselskaper. Er det greit at man relanserer eldgamle ideer med et par »nyvinninger». Er Super Mario automatisk en 4+? Når Call of Duty gjør det samme blir de slaktet, når Super Mario gjør det blir de hyllet. Assassins Creed får kritikk når de sikter på å gi ut et spill i året, men sjekk hvor mange Zelda og Mario spill som er laget de siste 25 åra. 

    • https://twitter.com/#!/Mac11em Edvard M

      Kan da nevne at MW3 fikk terningkast 5 av Mr. Håkonsen her, så den må du lenger ut på landet med ;)

    • Brytryne
      • Amund Raknes

        Ganske sikker på at han mente at COD blir sterkt kritisert for å resirkulere gamle ideer og gi ut samme greia hvert år. Noe de blir. Mens Mario og Nintendo slipper unna med det samme gang på gang på gang. Det er jo ganske rart. Men Nintendo boysa har vel alltid hatt et litt anna syn på gaming enn resten…

        • Brytryne

           Det er i så fall en kritikk som gir minimalt utslag, som karakteren på metacritic viser. Et annet interessant moment på siden er at brukerene har scoret spillet 3.2/10 med over 7000 stemmer. Det er med andre ord de som klager på at spillet ikke leverer, ikke anmelderene. Stikk i strid med hva OP påstår.

          En god anmeldelse betyr ikke at jeg kjøper spillet, og en dårlig anmeldelse betyr ikke at jeg ikke vil prøve det. Folk må snart lære seg å ta egne valg i stedet for å følge anmeldere blindt.

  • http://twitter.com/frankeivind Frank E. Rundholt

    Jeg likte spillet, og har de samme innvendingene som du kom med.

    Coin Rush burde absolutt kunne deles med folk i vennelista eller over nettet. 3D-effekten er for det meste minimal, kun i slottene synes jeg at 3D kommer til sin rette.

    I gamle dager, måtte man jobbe hardt for å klare og «runne» et spill. Antall liv var begrenset, muligheten til å få nye var få, og når man først startet å spille, måtte man gjennomføre spillet der og da (med mindre man satte på pause og satset på at strømmen ikke gikk i løpet av natten).

    Nå er nærmest antall liv uendelige, og man kan lagre både titt og ofte. Og med forsvant kanskje noe av det som sjarmerte oss som var unge i 8-bits tiden.

  • reyh

    Mulig dette spillet er bra, men jeg synes mario spillene er blitt så barnslige og simple. Annen sak er at jeg er lei av å se at Nintendo skal melke penger ut av Mario og Mario universet generelt. Per nå er Mario 1, 3 og World de beste spillene, og som faktisk er utfordrende.

    Nei, etter min mening er Nintendo og Mario sin storhetstid over.

    • Anders

      Har Mario-spillene blitt barnslige eller du blitt større? Akkurat det samme argumentet har jeg hørt ang. Nintendo. At de er mye mer barnslige enn sine konkurrenter. Greia er at både Nintendo og Mario holder stabilt der de alltid har vært. En konsoll og spill for familie. Det er spillerne som har vokst! Gaaad

  • http://www.facebook.com/eirikandreasvik Eirik Andreas Vik

    Etter å ha brukt en del tid siden spillet kom ut på å faktisk oppnå det hårete målet det er å samle en million mynter, ble jeg endelig ferdig i går kveld. Mildt sagt lei av myntlyden. For de som er interesserte følger det spoilere her.

    SPOILER WARNING:
    Premien er kanskje det største antiklimakset jeg har opplevd. Dere vet i Mario Kart-spillene, når man etter å ha fullført alle cuper i alle vanskelighetsgrader, gjerne får en ny title screen? Det er i bunn og grunn dette man får her. Motivet er en gullstatue av Mario, foran en haug av mynter og gul himmel. Filmsekvensen som kommer om man ikke trykker seg videre til menyen hvor man velger filer, der koopalingene kidnapper prinsessen, er også forandret til å ha den gule himmelen.

    Det er alt.

    Jeg hadde ikke forventet det helt store, men litt mer enn dette kunne de saktens fått til. De ekstra banene man åpner etter å ha fullført de obligatoriske banene kunne for eksempel blitt spart til etter man har samlet en million mynter. Eller enda bedre, man kunne fått enda et sett med helt nye baner, i tillegg til de man får av å fullføre historien.

    New Super Mario Bros. 2 er definitivt et BRA spill, rent teknisk. Har du aldri spilt Mario før? Dette er så stødig og rutinert som man får det. Men selv om det er bra forventer jeg mer av Nintendo, som tross alt er uslåelige når de først går inn for det. De er så gode at de i løpet av kort tid kan lage en hel haug New Super Mario Bros.-spill med bind for øynene og hendene bundet bak ryggen, og samtlige spill blir bra. New Super Mario Bros. 2 er muligens det spillet jeg har likt best av de tre NSMB-spillene så langt, banene er gode og samlingen av power-ups er fin. Men det er lite NYTT å spore. Musikken er tatt rett fra broderspillet på Wii, og da mener jeg ikke som i at de har remikset låtene fra det spillet, men at de faktisk er tatt rett derfra. Jeg tror antall nye låter kan telles på en hånd, og da er det snakk om en hånd som har mistet noen fingre i en grusom ulykke i sløyden. For ikke å snakke om temaene i de forskjellige verdnene man reiser til.

    NSMB2 er total latskap fra ende til annen. Et selskap som er i stand til å lage fantastiske spill ser seg fornøyd med å lage bare et BRA spill. Ja, latskap er et relativt begrep. Jeg hadde nok tross alt ikke gjort det så mye bedre selv. Men jeg vet at Nintendo vil komme med bedre ting igjen i fremtiden. New Super Mario Bros. U ser i det minste ut til å endre LITT på bakgrunnene i spillet, så kanskje det er andre endringer også. Og 3D-Mario skuffer aldri. 3D Land på 3DS var overraskende fantastisk. Heller mer av dette, om det ikke er planer om å bevege 2D-Mario fremover på en ordentlig måte.

    Forøvrig, om noen lurer på hvordan jeg samlet en million mynter: det finnes et par steder der man kan grinde tusenvis av mynter før tiden på banen går ut. Det tar langt mindre tid enn å samle mynter på helt normalt vis, men det kommer uansett til å ta tid. Og den tiden kan brukes på noe langt bedre.

    • http://www.p3.no/filmpolitiet Rune Håkonsen

      Wow, kudos for å ha samlet så mange mynter. Regnet med det var et par steder der det var mulig å grinde, for jeg har klart å samle 80 000 eller noe på min gjennomspilling.

      Godt å få bekreftet at det ikke er noe must å samle en million da :)