Først av alt, filmen heiter på norsk LEGO®filmen, men av omsyn til eiga mental helse kjem eg heretter til å omtale den som Lego-filmen.

Å lage ein film basert på eksisterande leiketøy har vore mote dei siste åra – stort sett med begredelege, personlegheitslause (om enn eksplosive) resultat. Då er det bra at Lego tek affære, og speler på alle mine blokkfylte barndomsminner i filmen.

Resultatet er ei heltehistorie som kjennest velkjend, men som – i motsetning til mange andre filmar basert på leiker – ikkje tek seg sjølv så alvorleg. Og det er nettopp dét som er styrken til denne herlege filmen – den vågar å tulle med si eiga historie, og sine eigne fordommar.

Lego filmen. (Foto: SF Norge)
Vondskapen sjølv, Lord Business! (Foto: SF Norge)

Les også: Batman og Supermann møtes i ny (Lego-)film

Gjenkjenneleg heltehistorie

Utgangspunktet for Lego-filmen er konvensjonell, bygd rundt dei velkjende klossane. Emmett, verdas vanlegaste (Lego-)kar, klarar på sitt eiget klossete vis å falle midt oppi ein verdsforandrande profeti. Den Spesielle (The Chosen One) skal kunne byggje bruer mellom dei skarpt definerte lego-verdene, styrt med hard plasthand av den svært firkanta Lord Business.

Målet hans er å låse legofigurane i deira «bruksanvisningsform», med det sagnomsuste (og fantasirike) Kragle-våpenet – for å fjerne rommet for kreativitet og leik. Eit lite stikk til det moderne samfunns formelbaserte kvardag.

På same måte som i alt frå Star Wars, The Matrix, og ei rekkje andre Monomyth-historier, møter helten på formelspesifikke motgangar og medgangar før den endelege konfrontasjonen. Historia er gjenkjenneleg og enkel å følgje med på, men det er innimellom standardhendingane at magien skjer.

Lego filmen. (Foto: SF Norge)
Frå øverst til venstre, med klokka: Villstil, Batman, Space Guy, Prinsesse Party-Kitty og Vitruvius. (Foto: SF Norge)

Eg vil strekke det så langt som å seie at Lego-filmen er årsaka til at Det regner kjøttboller 2 var under pari som underhaldning. Etter at oppfølgjaren til den matglade animasjonsfilmen var klarlagd, men før kontraktene var ferdigskrivne, hadde Warner Bros lånt med seg filmens etter kvart suksessrike manusforfattarar og regissørar Phil Lord og Chris Miller (også 21 Jump Street) til Lego-prosjektet i staden. Gode valg!

Dei fyller filmen med eit herleg detaljnivå, som ikkje berre berikar historia, men òg legg med eit og anna pip til dei som måtte ha fulgt brikkene i mange tiår allereie. Space Guy, ein av verdsromsfigurane frå 80-talet, har den knekte nederste hakebeskyttaren som dei hjelmane nesten alltid hadde.

Då eg sat i salen følte eg at Space Guy var meg, hobbykonstruktøren som alltid vil lage romskip når ein boks med lego er i nærleiken. Andre brikkebyggjarar vil nok finne representantar for sine stilar og finesser – me får nemleg ei rekkje innhopp frå Legos mange ulike merkevarer.

Lego filmen. (Foto: SF Norge)
Lego filmen. (Foto: SF Norge)

Dette let ein gravalvorleg Batman vere med på laget, hentar inn Star Wars-figurar i ei småmerkeleg avsporing, og inviterar til diskusjon mellom Gandalf og professor Humlesnurr.

Anmelding: 21 Jump Street: – Leverer varene der det er viktigst!

Kjennest ikkje som eit påskot for å selgje meg Lego

Filmens bodskap er at du må sjølv ta valget om å vere spesiell, ei forandrande kraft i omverda di – men satt i konteksten til eit leiketøy bygd rundt ei samla kreativ oppleving får det akkurat det ekstra vesle kicket det treng.

Dei norske stemmene er gode, men manuset får litt den «translatert frå engelsk»-sjuka som bornefilmar har ein tendens til å få – «dødfett» er Emmets norske favorittuttrykk. Og uansett kor mykje eg måtte sjå på Harald Mæle som ei gudeaktig stemme, så har han framleis ikkje heilt den pondusen – eller konteksten – som Morgan Freeman får i den opphavlege versjonen.

Godt figurdesign gjer til at sjølv legofigurar sine ganske begrensa mogelegheiter for rørsle vert dynamiske. Dette vert kombinert med eit velkontrollert kamera, og ingen besparingar på miljøskildringar – absolutt alt er modellert av legoklossar, noko som faktisk er meir enn det dei populære Lego-spela har gjort. I det heile teke er det eit småspektakulært fenomen eg er vitne til.

Andreas sitt Lego-skip, S/S Kråka. BRRRRRRRRM! SVOOOOOSJ! WOOOW! (Foto: Andreas)
Andreas sitt Lego-skip, S/S Kråka. BRRRRRRRRM! SVOOOOOSJ! WOOOW! (Foto: Privat)

Lego-filmen følest verken som eit påskot for å selgje meg Lego (slik mange filmar for born basert på leiketøy gjerne er), eller som eit tilfeldig manus påklistra eit nostalgisk merkenamn (slik mange filmar for eldre born basert på leiketøy gjerne er).

Det er ei historie som med lune, smart humoren – men også dei gode visuelle morsomheitene som ein bornefilm treng – bevarar ein kreativ kultur i beste evne. Eg får lyst til å gå heim og byggje – noko nytt og sprekt.

Om FILMEN

LEGO filmen
  • LEGO filmen
  • Slippdato: 14.02.2014
  • Regi: Chris Miller og Phil Lord
  • Utgiver: SF Norge
  • Originaltittel: LEGO: The Movie
  • Sjanger: Action, Animert, Barn, Komedie

  • Jens Erik

    GUD SOM JEG GLEDER MEG! Har hatt et øye til LEGO-filmen siden jeg så den første traileren og forventningene blir ikke akkurat lavere når jeg leser anmeldelser som dette, i tillegg til all den gode mottagelsen filmen har fått av internasjonal filmpresse. Håper Phil Lord og Chris Miller bare fortsetter å skyte innertiere fremover, for de er et kreativt team uten like.

    • Eg håper dei får lage den garanterte oppfølgjaren til denne òg, så me (i «verste» fall) slepp same situasjon som på Det regner kjøttboller 2.

      • Jens Erik

        Hehe, takk for det. 🙂 Jeg er bare utrolig spent på hva det neste prosjektet til Miller og Lord kommer til å være, for de sitter på veldig mye talent mellom seg. Til nå har de fortsatt til gode å lage en utpreget dårlig film. Lo meg skakk av 21 Jump Street, og synes Clone High er en forbigått perle av en animasjonsserie.

  • Jørgen Karlsen

    Blir den vist på kino i Engelsk original tale, eller bare på Norsk?

    • Bjørn Ove Strand

      Det blir helt sikkert norsk. Det er en film for helt ned til de aller minste og uendelig oppover.

    • Joachim Lothe-Rikenberg

      Den vises i alle fall på original tale i Oslo. Skal på en visning til uka.

    • kreaturen

      Bare i Oslo virker det som 🙁
      Filmen ser utrolig gøy ut, så godt jobba LEGO! Men norsk tale er dsv HELT uaktuelt for meg…

  • Bjørn Ove Strand

    Kommentar om filmen The Lego Movie: THIS IS THE GREATEST MOVIE EVER!!!!!!!!!!!!! og super funny and the animation is AMAZING, great for all ages! 5/5

  • Består filmen Bechdel-testen?

    • Er kattar med namn Prinsesse Party-Kitty rekna som kvinner? I så fall: kanskje.

      • Hvorfor bare «kanskje»? Enten veksler katten og dama replikker om noe annet enn menn, eller så gjør de det ikke.

        • Eg kan ærleg talt ikkje seie at eg hugsar verken eller, difor «kanskje». Googla litt og fann ut at katte-einhjørningen og Villstil utvekslar nokre småsamtalar om oppdraget, som dermed – igjen, om ein reknar PRINSESSE PARTY-KITTY som kvinneleg – gjer til at filmen består testen.

    • Tor Henrik Melle

      Det betyr vel egentlig ingenting uansett. Bechdel-testen er en ubrukelig film om mann tester den mot en og en film, det er ikke det den er til.

      • Dette var nytt for meg. Hva er Bechdel-testen til, ifølge deg, og hvor har du denne informasjonen fra? Blander du kanskje Bechdel med BMI, en test beregnet på grupper, men som feilaktig brukes for å teste én og én person?

        Jeg bruker Bechdel-testen på samme måte som den opprinnelig ble presentert (i Alison Bechdels tegneserie Dykes to Watch Out For): som veileder for hvilke filmer jeg skal se på kino. Til dette er testen svært anvendelig. Jeg bruker testen, delvis for moro skyld, delvis som en statement, fordi det er en tankevekker at så mange filmer sliter med å oppfylle så komisk enkle krav.

        • Tor Henrik Melle

          Ja, det er tankevekkende at så få filmer faktisk oppfyller kravene, og det er poenget med testen. Poenget med testen er derimot ikke å teste den mot individuelle filmer, for da funker den ikke. Filmer med sterke, selvstendige, kvinnelige hovedroller som er gode modeller for andre og har egne historier i filmen, blir ikke godkjent, mens barbiefilmer med bunnløse motestereotypiske kvinneroller som setter tilbake feminismen flere tiår, vinner fordi to bimboer pratet om hvor mange sko de eide.

          Det er viktig å huske at ikke alt her i verden kan løses med en liten formel. Verden er ikke slik at mann kan leve etter kun en regel, uten unntak. Mange tror det er sånn, men slik er det nok ikke. Dessuten innsinuerer aldri tegneseriestripen at dette er en regel alle andre burde leve etter.

          Jeg vet ikke om du har lest mer av Alison Bechdels sine serier, men om du har har du nok lagt merke til at hun bruker karakterer med spesiele idealer og trekk for å få fram poeng om forskellige ting. Dette gjør ofte Nemi også: ved å bruke karakterer med overdrevne idealer og tanker, får de fram tankevekkende ideer, uten at skaperene nødvendigvis mener at det er sånn du birde leve. Spesielt i Nemi; Lise Myhre ville aldri gjort tingene Nemi gjør, eller til og med vert enig i noen av dem, men hun får fram sin mening via dem.

          Men om vi skal være litt mer «bokstavelige» igjen, så er her et par eksempel på hvorfor testen ikke funker når mann bruker dem på inviduelle filmer, imotsetning til hele filmindustrien i seg selv:
          The Bikini Carwash Company blir godkjent, mens filmer som Terminator 2 (Sara Connor), nesten alle Harry Potter filmene (Hermine og Gulla) stryker. Dette er bare et par eksempel, men får fram mitt poeng.

          • Det stemmer at ikke alt her i verden kan løses med Bechdel-testen, og at verden ikke er slik at man kan leve etter kun Behdel-testen. Testen bør selvsagt brukes med skjønn.

            For øvrig er det nok flere (feministisk sett) dårlige filmer som slipper gjennom, enn det er gode filmer som stenges ute. Eksempler på falske positiver er Matrix og denne Lego-filmen, hvor de kvinnelige hovedrollene tilsynelatende er sterke og selvstendige, men til syvende og sist ikke er mer enn sidekicks og premier for Mannen. Det samme gjelder Harry Potter. Hermine og Gulla har sine prosjekter, men (SPOILER!) blir Harrys og Ronnys premier.

            I de fleste filmer med sterke, selvstendige kvinnelige hovedroller snakker disse med andre kvinner om ting. Jeg tror de færreste titler både har minst én bra kvinnerolle og stryker testen.

            • Tor Henrik Melle

              Lego-filmen er offer av dette (at kvinnen kun er et trofe), ja, men det er en grunn til det. Det er meningen at hun skal være det, og ikke på en diskriminerende måte. Om noe så gjør denne filmen det samme som det (internet sin versjon av-)Bechdel-testen gjør, å sette slike situasjoner på spissen. Så Lego-filmen består feminisme-testen.

              Et annet problem er jo også at i de fleste av de «interessange» miljøene der ute (eks. mafia, militæret), så er det uhorvelig mye mindre kvinner enn menn. Dette viser Bechdel-testen fint, og i slike situasjoner passer den fint. Den viser til hvor mannsdominerte mange miljø og arbeid er. Men, problemet er da, at om du skal lage en film om det miljøet (en realistisk en), så kan du rett og slett ikkje ha i nærheten av så mange kvinnelige karakterer som mannlige, som da gjør det meget vanskelig å bestå Bechdel-testen. Dette gjør at utrolig gode filmer som f.eks. Gudfaren trilogien, blir merket som «ikke bestått», selv om dette ikke kommer av at den er diskriminerende på noe vis, bare av at den prøver å gi et realistisk syn på mafiavirksomheten. Citizen Kane handler om en politiker på tidlig nittenhundretallet, og på den tiden var det svært få kvinner i politikken, så filmen stryker selv om den ikke er anti-feministisk på noen måte. Der er også maaaange flere eksempler.

  • Richard Haugen Olsen

    Her i Bergen går den kun med norsk tale foreløpig 🙁

  • Kjell-W.

    Hvem har de engelske stemmene?

    • Tor Henrik Melle

      Blant annet Morgan Freeman og Will Ferrel

  • poprockmo
  • poprockmo

    Den ser sykt slitsom ut. Føles filmen like slitsom ut som traileren?

  • Tom

    Kjipt at filmer som dette sjelden settes opp med engelsk tale. Håper denne blir et unntak, liksom Monsteruniversitetet og Frost som begge ble/blir vist i original språkdrakt på kino, i tillegg til norsk.

  • David Børresen

    Blir spennende å se hva de har gjort.
    Tror at de som de fleste andre animatører har lekt med lego og kamera før og får utløp for noen ideer klossene aldri strakk til med.
    Husker selv følelsen av ærefrykt den mindre snutten med Star Wars legofilm på tidlig 90 tall ga og hvordan jeg klipte kapper til jedier, tusjet kropper og bygde så langt jeg kom mot samme mål …

    • Finn Arild Aasheim

      Du lekte jo i ofte med mine gamle legoklosser, du – når du kom på besøk til Fetsund 🙂 …

      • David Børresen

        Gjør det enda med nevøene 😉

  • Kristoffer

    Hei.

    Ser den har fått aldersgrense 7 år. Er dette noe en 4 åring kan se på kino?

    Lego Batman filmen hadde også 7 års aldersgrense, men var en stor hit her i huset.

    Mvh
    Kristoffer

    • Bjørn Ove Strand

      Ta med barnet på Lego-kino.

  • Ser ut til at den kun er tilgjengelig på norsk tale her i by’n (Bergen). Er mer aktuelt å kjøpe meg en iPhone for så å bade med en sulten krokodille enn å utsette meg for slik vokal voldtekt. Den hersens dubbingen går ut over læringsevnen til våre yngre. Tenke seg stakkaren som må konkurrere med stemmen til guden Morgan Freeman.

    Irriterende, en av filmene jeg har gledet meg mest til i år. Får vente til jeg er i London for å sjekke den ut. 🙂

    • en_tilfelding_fyr

      hehe, dette er en barnefilm med aldersgrense 7 år, selvfølgelig skal det være norsk tale.
      Mener du at barn bør nektes å se film før de har lært seg nok engelsk?

      • Eg trur vel heller at Vidar Daatland etterlysar mogelegheita for engelsk tale på kino, sidan den i Bergen tydelegvis kun vert sett opp med norsk tale.

        Dog, sjølv lærte eg mykje engelsk av Cartoon Network på 90-talet. Og litt fransk, som omelette du fromaaaaaage. Men det må sjølvsagt ikkje vere eit krav at born skal kunne engelsk for at dei skal få med seg alt. 🙂

        • yngvarfo

          Nettopp. Det var ti forestillinger i Bergen sist lørdag og søndag, men ikke én av dem var med engelsk tale. Skal til Oslo i helgen, men vet ikke om det blir anledning til å se den der.

          Catoon Network på 90-tallet (og litt inn i 2000-tallet) var tingen. Med digital dekoder kan man heldigvis fortsatt få den med engelsk tale, men glansdagene deres med serier som Powerpuff-pikene, Dexter’s Laboratory og Samurai Jack er forbi. Tragisk nok har Disney Channel *fjernet* muligheten for engelsk tale som de hadde før.

          • Det er overraskande mykje gammal Cartoon Network på Netflix, altså, berre så det er sagt. Samurai Jack er med både norsk og engelsk stemme, men utan teksting (sist eg sjekka).

            • yngvarfo

              Takk for tipset. Har ikke hengt meg på Netflix ennå, men tenkte å starte en helg uten noe bedre å gjøre — særlig siden min nye Blu-Ray-spiller har det innebygd. Men Samurai Jack har jeg selvfølgelig på DVD — riktignok i Sone 1-utgave.

              Ser med lettelse at Bergen Kino har satt opp Lego-filmen med engelsk tale fra i dag av.

      • Ser man på engelsk lærer man seg engelsk bedre og man blir flinkere til å lese (teksten).

        At en 7-åring kan se den på norsk er helt greit, men det øyeblikket man har lært seg litt engelsk på skolen bør foreldre ta ansvar og gi barnet gleden av å se den på engelsk.

        Selv lærte jeg engelsk på denne måten, kombinert med de herlige Sierra-spillene (hvor man måtte skrive på engelsk hva spillfiguren skulle gjøre) lenge før skolen lærte meg noe som helst om språket 🙂

        Noe som heldigvis er samme tilfellet for mine to tenåringsgutter. Ingenting er bedre enn kunnskap gjennom komedie 🙂

    • yngvarfo

      Mistenker at «stakkaren som må konkurrere med stemmen til guden Morgan Feeman» er Harald Mæle. Har ikke tenkt å sjekke, men synes uansett ikke synd på ham. 🙂

  • orkerIkkeMer

    Jeg synes den var veldig masete. Det er tydelig at de har hatt det moro under produksjonen, og proppet filmen full av alle slags kreative påfunn. Dessverre har de ikke klart å sile bort de mindre gode ideene, og det ser ut som de tatt med absolutt alt de har kommet på underveis. Vitsepoengene er stort sett ikke på topp, og parodiene er ikke gode nok sammenlignet med det enorme potensialet. De mest underholdende øyeblikkene for meg dreide seg rundt gjenkjennelse av Lego-brikker og -bruk, der treffer filmen helt greit, men ikke mer.

    • orkerIkkeMer

      Forresten, jeg tror ikke de har brukt ekte legoklosser under innspilling? De har vel bare dataanimert det slik at det skal se ut som stop-motion-animasjon? Tar jeg feil her? Selve animasjonene er det iallfall ikke så mye å si på.

      • Ja, det er absolutt datamodellerte legoklossar – laga for at det skal sjå stop-motion-aktig ut (eg likte veldig godt kor taktile andleta og håret var, ikkje berre plastkuler, men plastkuler med «ekte» tekstur).

        Kontrasten til Lego-spela er at ein der ofte har bakgrunnar og miljø som ikkje er bygd i Lego, som er litt keisamt modellert (nesten latskap?) samanlikna med detaljrikdomen i denne filmen.

        Det er heile denne opplevinga, med animasjonen og teken med i biletet, som gjer at eg er så begeistra. Kva synest du til dømes om Star Wars-digresjonen? Har snakka med nokre som synest den verka veldig malplassert, men sjølv synest eg den var så merkeleg som den burde vere i ein film som dette.

        Du seier masete, eg seier dynamisk. Eg synest den klarte den balansen ganske godt 🙂

        • Jens Erik

          The Lego Movie Video Game klarer å videreføre stilen fra filmen over i spillet. Alt ser ut som det er bygget i LEGO, og ikke bare som om de er ferdiglagde modeller med litt LEGO-brikker slengt på i ettertid. Syntes det gjorde en markant forskjell, og hevet spillet over LEGO Batman og LEGO Marvel Super Heroes.

          Anmeldelse her, for de interesserte: http://www.gamer.no/artikler/anmeldelse-the-lego-movie-videogame/157003

          (PS: Usikker på om slik promotering av eget journalistisk arbeid er lov i dette kommentarfeltet, men gjør et forsøk åkkesom).