nrk.no
Twenty One Pilots - «Scaled and Icy»

Aggressivt ufarlig sommerpop

Twenty One Pilots nye plate «Scaled and Icy» er perfekt bakgrunnsmusikk for sommerfesten med bestemor.

Duoen Tyler Joseph og Josh Dun, alias Twenty One Pilots, har i sin relativt korte karriere hatt det man kan kalle en bratt suksesskurve.

Siden gjennombruddet med albumet «Blurryface» fra 2015 har de blitt et velsmurt, kommersielt maskineri som har stabla på beina en imponerende gimmick-katalog. Fra det å døpe fansen «Skeleton Clique», via mystiske logoer, til grafiske krumspring med bandnavnet (twenty øne piløts).

Har du sett noe så irriterende for en nordmann? Prøv å lese det høyt. Twenty Øne Piløts.

Uansett: Den slags gjennomgående konseptualisering blir det Grammy-nominasjoner og blockbuster-soundtrack av.

Klassisk feelgood

«Scaled and Icy» er pilotenes første plate siden konseptalbumet «Trench» fra 2018. «Trench» tok for seg tunge temaer som mental helse og selvmord, men denne gangen er det vanskelig å få fatt i et gjennomgående tema.

Plata er spilt inn under pandemien, og lyrisk er den ikke fremmed for å oppfordre til å «holde ut». 

Åpningslåten «Good Day», som høres mest ut som starten på en romantisk komedie fra 2009, tar for seg en hypotetisk livssituasjon der det meste går galt, men humøret er på topp likevel. Musikalsk låner den litt av lekenheten til The Beatles, og setter en noe uventet standard for resten av plata.

Her er det nemlig fullt av typiske feelgood-låter som ikke evner å skille seg fra hverandre i noen særlig grad.

Det er ikke nødvendigvis en negativ ting, for som enhet klarer «Scaled and Icy» å holde på oppmerksomheten lenge nok til å få formidlet sine svært enkle tekstlige budskap om kjærlighet («Formidable»), festing («Saturday») og rastløshet («Redecorate»).

Dette er helt kurant gledespop som man gjerne finner som bakgrunnsmusikk når det er sommerfest i barnehagen. Aggressivt ufarlig, plager ingen, og bortimot umulig å aktivt mislike.

Pop-arrangementene er dessuten tidvis ganske forfriskende her, for eksempel på «The Outside». Amerikansk samlebåndspop har det ikke alltid med å overraske øregangene, så av og til er det deilig å få en slags Gorillaz-throwback som denne låten.

Ikke særlig alternativt

Hvor «alternativ-pop»-stempelet kommer fra er bortimot umulig å si.

«Scaled and Icy» er nok like alternativt som Charter-Svein er vaksineforsker. Dette er i så fall alternativ musikk for folk som ikke liker alternativ musikk, for å gjenbruke et godt, gammelt sitat.

Det er slett ingenting i veien med helt streit gladpop, så grunnen til at den amerikanske platebransjen føler en trang til å markere Twenty One Pilots som et alternativt band fremstår utelukkende kynisk og kommersiell.

De to medlemmene i bandet sitter på gulvet i et rom som er malt stripete i gul, rød, blå, beige og rosa. Skygger kaster seg opp etter veggene og de to stirrer tomt ut i rommet.
GJENSYN: Det er tre år siden sist bandet slapp album. Foto: Elektra Music Group/Warner Music

Albumet står godt på sine egne feelgood-bein, og treffer nok publikummet sitt midt i krysset med enkle sommerlåter som sjeldent overrasker, men aldri irriterer. Det er jo en slags prestasjon i seg selv, sjangeren tatt i betraktning.

Selv om plata ikke er noen gedigen åpenbaring, er det likevel en nokså imponerende prestasjon å få såpass ukomplisert og «snill» popmusikk til å låte forfriskende og bare tidvis gjentakende.

Her har Jason Mraz noe å lære!

Les flere anmeldelser fra P3.no: