nrk.no

Er det damene som holder gitaren i live?

På småbruket sitt i Valdres har Fay Wildhagen flere gitarer enn naboer. I 2024 har artister som henne satt sitt preg på populærmusikken.

Den sterke høstsola skyter inn gjennom vinduene og treffer panna til Fay Wildhagen (31). Ute på gårdsplassen ligger bordercollien Timian i det fri og slapper av på en måte bare hunder som er vokst opp på gård kan.

Men inne er Fay godt i gang med en historie som langt ifra er like behagelig.

– Jeg husker jeg dro rett hjem til pappa og gråt. Bare jeg tok på en gitar, så ble jeg kvalm. Jeg følte at jeg mistet plassen og verdien min.

Fay Wildhagen sitter og jobber med en gitar. HUn har på seg en svart caps.
MUSIKK HELE DAGEN: I Valdres har Fay muligheten til å jobbe med musikk helt uten andre påvirkninger. I disse dager er det opptredenen på «NRK-scenen» i forbindelse med «P3 Gull» det jobbes med. Foto: Runar Lindseth, NRK P3

I 2016 måtte artisten avbryte en turne grunnet en alvorlig senebetennelse.

En kombinasjon av et hardt turneliv med mye stress og lite søvn gjorde at armene låste seg. Selv å pusse tennene smertet stort.

Men kanskje verre enn det: Gitaren måtte legges midlertidig på hylla.

Fay Wildhagen har på seg en oransje jakke-genser og en svart lue. Mellom beina hennes går den svarte og hvite hunden hennes. Den løper i det fri på gresset.
NULL BØLLE, BARE BESTEVENN: I Valdres lever Fay og Timian et «Jakten på kjærligheten»-verdig liv. Foto: Runar Lindseth, NRK P3

– Gitaren har vært en del av identiteten min siden jeg var barn. Jeg føler jo at det er den som er førstestemmen min, mens vokalen er andrestemmen. Jeg synger for å formidle en historie, på samme måte bruker jeg gitaren.

Spol frem til 2024, og gitaren har gjort et comeback, både hos Fay Wildhagen, men også i norsk popmusikk generelt.

Gøy gitar

Etter noen år der hitlistene stort sett har bestått av synther og elektroniske produksjoner, så har gitaren begynt å krype tilbake.

I april skrev P3.no om statistikk fra Billboard som viste at gitaren er instrumentet som vokser mest:

Statistikk som viser hvilke instrumenter som har blitt brukt mest i låtene på Bilboard. Den viser at trommer og bass alltid ligger på rundt 90%, mens pianoofte har vært rundt 15%, men i 2021 var det gele 55%. Gitar har vokst jevnt og trutt siden 2019. Da på 31%, i dag på 61%
Grafikk: Chart Cipher

Og vokser gjør også gitarsamlingen på småbruket til Fay. Da senebetennelsen sto på som verst, bestemte hun seg for å selge mange av gitarene hun eide. Men etter at armene begynte å bli normale igjen, har en ny samling bygget seg opp.

– Senebetennelsen gjorde at jeg forbandt gitar med smerte. Jeg gruet meg skikkelig til å begynne å spille igjen.

Fay Wildhagen har på seg en oransje jakke-genser og en blå skjorte. Hun har også en grått skjer og en svart lue. Bak henne er det litt grått gress.
HUSKER FØRSTE MØTE MED GITAREN: – Mamma hadde en kjæreste som kjørte Harley Davidson og hadde bukkeskjegg. En morgen spilte han en Westlife-låt på gitar, og jeg kunne ikke tro det. Det var helt magisk at min favorittsang kunne leve gjennom han og bare oppstå i øyeblikket. Foto: Runar Lindseth, NRK P3

Det tok to år før Fay klarte å spille som vanlig. Og da armene omsider ble brukbare, dukket det opp et annet problem.

– Da hadde jeg ikke fått øvd på gitar på to år, så jeg spilte mye dårligere enn før. Det gjorde at jeg følte meg så lost, og selvtilliten som allerede hadde fått seg en real knekk, brast ytterligere.

Arbeidet med tredjealbumet som kom i februar, handlet i stor grad om å ta tilbake gitaren – og å finne igjen spillegleden, livsgnisten og grunnen til å drive med musikk. Sist, men ikke minst: hun ville gjøre albumet spennende å spille live.

– For første gang i karrieren min, så er det skikkelig gøy å spille konserter! Istedenfor å søke perfeksjon når vi spiller, så fokuserte jeg på å ha gitarmelodier som er gøye å spille, og akkorder som treffer meg. Det har gjort at vi er mye friere når vi spiller, med rom til improvisasjon.

Vi mennesker er jo ikke perfekte!

Fay tror det handler om at vi ønsker musikk som kan være nær oss mennesker.

Stort sett har det vært internasjonale artister som har hatt størst kommersiell suksess med gitarmusikk enn så lenge, godt hjulpet av countrybølgen. Men instrumentet er stadig mer til stede i norsk musikk og.

– En gitar kan aldri bli stemt helt perfekt, bare det gjør at det alltid vil låte annerledes enn en ferdig programmert synth. Polert pop kan også være dødsfett; når jeg er DJ, så spiller jeg jo bare det.

– Men det har vært en periode der de fleste liveacts har vært typ en på vokal og to på synth som står i bakgrunnen i en gjennom-programmert produksjon. Da blir det jo en stor avstand fra publikum til formidleren og musikken.

Fay Wildhagen og den svarte og hvite hunden hennes løper rundt henne. De sitter mellom skog og gress ute i naturen. Fay har på seg en oransje jakke-genser og svart lue.
KVIKK LUNSJ-REKLAME?: Fay var litt bekymret for at disse bildene kunne bli litt vel klisje. P3.no skjønner bekymringen, men syntes Timian var litt for søt til å la være. Foto: Runar Lindseth, NRK P3

Hun tror det har vært en motbølge til det perfekte, innenfor kultur generelt det siste året.

– Et menneskeliv er jo uperfekt, og i det så finnes det så mye vakkert. Så det å gi rom for menneskelighet og intuisjon, å la folk spille feil innimellom, tror jeg gir et dypere og rikere lydbilde.

– Blir deprimerende når man skriver med piano

Ja, det finnes flere band, men når det gjelder soloartister, så kan det virke som det er damene som holder gitaren i live i norsk sammenheng.

Fay Wildhagen og Girl in Red har alltid hatt mye gitar. Artister som Synne Vo og Astrid S har tatt gitaren tilbake i musikken sin. Sistnevnte spiller også live selv.

Mens nye artister som «Årets Urørt»-finalist Cupid Girl, Joa, Bo Milli, Most Likely Marlin, Lille Venn og «P3 Gull»-nominerte Anna Lille viser at gitaren har kommet for å bli.

For sistnevnte var instrumentet noe hun ble tvunget å begynne med av foreldrene sine på ungdomsskolen. Anna Lille (19) hadde spilt piano i noen år og gitt ut musikk i duoen Vilde og Anna (ja, det var de som vant MGPjr med «Vestlandet» i 2016).

Men da hun begynte å spille gitar, endret det noe.

– Det ble en inngang til å skrive musikk på en helt annen måte enn jeg hadde gjort før. Det er så lett at ting blir deprimerende når man skriver med piano, og vi brukte bare noen få akkorder. Det var mye mer givende å bruke gitar og utforske det lydbildet jeg ville ha.

Anna Lille har på seg en svart topp og spiller en grønn gitar.
«OVER ET FJELL, GJENNOM EN TUNNEL»: Med låta «Vestlandet» har Anna Lille, sammen med venninnen Vilde, tidenes mest strømmede «MGPJr»-sang. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

I likhet med Fay tror hun det handler om en søken etter den mer organiske musikken. I tillegg har artister som Taylor Swift og Olivia Rodrigo vært gode gitar-ambassadører på hitlistene.

– Alle de beste låtene har jo gitar i seg!

– Knust for lengst

Anna Lille synes det er dritfett at det er mange kvinnelige soloartister med gitaren rundt halsen om dagen. Hvorfor det kan se ut som det er flest kvinnelige soloartister som holder den i live, er hun litt usikker på.

– Før så var det jo kanskje en norm at det først og fremst var gutta som spilte gitar, mens jentene spilte piano. Den normen opplever jeg jo at er knust for lengst, men kanskje det at det er så mange kvinnelige gitarister nå, nettopp er resultatet av at det for 15–20 år siden ble mer normalt for jenter å spille gitar?

Anna Lille står på en scene og spiller gitar og peker i været. Gitaren er grønn. Vi ser bakhodene til flere i publikum. (Som av en eller annen grunn har fått sitteplasser??)
COVRET GABRIELLE: Anna Lille på «P3live x P3Gull» i Jakob kirke 28. oktober. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Hun får støtte fra programleder i «Musikkrommet» Anna Nor Sørensen.

– Det handler jo mye om hva man blir presentert for når man er liten, så jeg tror vi nå ser resultatet av at det har vært breiere rekruttering fra start, sier Sørensen.

Hun understreker dog at musikkbransjen fortsatt domineres av menn, og at mange artister nesten utelukkende har mannlige instrumentalister når de opptrer live. Selv om det også her har vært en endring de siste årene, ifølge Sørensen.

Men hvor blir det av de norske mannlige soloartistene med gitar i populærmusikken? Opplever publikum at det blir nachspiel-stemning med en gang en mannlig gitarist står alene på scenen?

Sørensen trekker frem at en artist som Chris Holsten iblant tar fram gitaren, men anerkjenner at han ikke profileres som en «me and my guitar»-artist, som for eksempel Ed Sheeran.

– Det har jo blitt veldig vanlig blant gutter å lage musikk i kollektiv for tiden. Enten det er rap, festmusikk eller rock, så vil de gjerne være flere om prosjektet. Kanskje det handler om det? Samtidig skal det nevnes at gitaren har fått en større plass både i festmusikken og rappen, så det er gode tider for gitaren på tvers av sjangre!

Fay (11)

Tilbake i Valdres forteller Fay Wildhagen om et av de mange lydklippene vi kan høre på albumet fra februar. Fra start til slutt er det nemlig flere lydklipp der man hører Fay som barn.

I et av klippene hører man 11 år gamle Fay si «I have a big crush on guitars».

– Jeg gikk gjennom flere gamle kameraopptak fra oppveksten min, og da jeg fant det klippet, husket jeg hvor mye gitar betydde for meg i oppveksten. Da jeg var seks år, så sov jeg jo med gitaren. Så jeg innså at det er det barnet jeg må finne tilbake til.

Fay sammen med Chris Holsten, Hillari, Ruben og Anna Lille. De står i en sirkel og synger sammen og jammer og koser seg.
«NRK-SCENEN»: Fay sammen med Chris Holsten, Hillari, Ruben og Anna Lille. Foto: Tom Øverlie, NRK P3

Det var også tanken da Fay skulle lage en «NRK-scenen»-episode i forbindelse med årets «P3 Gull». I episoden har hun med seg artistene Chris Holsten, Hillari, Ruben og Anna Lille. Episoden kommer 29. november.

– Jeg elsker å bare invitere masse folk inn i et rom, sette opp en mikrofon og spille og musisere. Det er da musikk er gøy.

Journalist: Espen Roness, NRK P3
Grafikk: Veronica Falsen Hiis / Jonas Bødtker

MER OM «P3 GULL» 2024:

Siste fra P3.no: