Blu-ray/DVD: Mad Men er fremdeles tidens stiligste serie. I sesong 4 er handlingen lagt til 1965.

JFK og Malcolm X er skutt, Vietnamkrigen er i anmarsj og både USA og reklamebyrået Sterling Cooper Draper Pryce har for lengst mistet uskylden.

Det tidligere så glamorøse arbeidslivet på Manhattan har for alvor begynt å sette sine spor, selv på stødigheten selv, den kreative sjefen Don Draper (Jon Hamm).

LES OGSÅ: Anmeldelsene av Mad Men sesong 1, sesong 2 og sesong 3.

Med blanke ark

Reklamebyrået har startet med blanke ark etter de dramatiske begivenhetene i slutten av sesong 3. Nye lokaler, nye kunder og noen nye fjes i staben.

Men hovedpersonene er med, og vi ser hvordan de strever med å få Sterling Cooper Draper Pryce på beina økonomisk.

På privatfronten opplever flere forandringer, både til det bedre og verre. Den nye tiden begynner å feste seg.

LES OGSÅ: – Jeg elsker Mad Men! (David Lynch)

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Vincent Kartheiser og Jon Hamm i Mad Men S04. (Foto: Star Media Entertainment)
Vincent Kartheiser og Jon Hamm i Mad Men S04. (Foto: Star Media Entertainment)
Synlige feil og mangler

Hver episode er en fest. Hvert bilde er kunst. Hvert møte med Don Draper en høytidsstund.

Jeg beundrer fremdeles hans urokkelige stil og maskulinitet, samtidig som hans feil og mangler blir stadig mer synlige. I sesong 4 ser vi hvordan livet som nyskilt fortoner seg som en eneste stor fest, men er samtidig alt annet.

For første gang ser vi tydelige tegn på at Don Draper er i forfall. Vi ser det bare på den lille vippen i den ellers så perfekt glattsleika panneluggen, at ikke alt er som det skal være. Forandringen i tilværelsen preger Don Draper.

Han blir til og med bakfull av det evige alkoholforbruket!

LES OGSÅ: Kjære McNulty! En hyllest til The Wire.

Sterkere kvinnestemmer

En gjennomgående kvalitet i alle sesongene er de fantastiske kulissene. Stilen er upåklagelig, og tidsånden kommuniseres også med små referanser til strømninger og historiske begivenheter i 1965-samfunnet.

I sesong 4 ser vi blant annet hvordan kvinnestemmene blir stadig sterkere.

Mens Peggy Olson (Elisabeth Moss) måtte kjempe for sin plass blant mannlige kollegaer i sesong 1, ser vi nå at flere kvinner setter sitt preg på arbeidslivet i byrået.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Elisabeth Moss spiller Peggy Olson i Mad Men S04. (Foto: Star Media Entertainment)
Elisabeth Moss spiller Peggy Olson i Mad Men S04. (Foto: Star Media Entertainment)
Mer Mad Men i vente

Begivenhetene i sesong 4 rev meg kanskje ikke like mye med som sesong 3 gjorde.

Men det endrer ikke det faktum at Mad Men stadig vekk er noe av det bedre jeg putter inn i Blu-ray-spilleren min.

Dette er en ypperlig tv-serie, og det skal etter planen produseres to sesonger til. Takk og pris!

Om SERIEN

Mad Men S04
  • Mad Men S04
  • Slippdato: 23.03.2011
  • Regi: Diverse regissører
  • Utgiver: Star Media Entertainment
  • Sjanger: Drama, TV-Serie

  • Åhh, Mad Men. En av tidenes beste TV-serier, uten tvil. Sesong 4 skiller seg ut fra de tre forrige, og er således et friskt pust i en uslitt serie. Sesong 5, kom hit!

  • Art Vandelay

    Selv om bildene viser et stilsikkert New York på sekstitallet er det likevel en fundamental mangel i serien.
    For de som ser gamle fjernsynsbilder, serier eller filmer vil legge merke til at dialogen tok lengre tid før. Man snakket senere, hadde lengre pauser osv.

    Mad Men reflekterer ikke audiomessig denne virkeligheten spesielt autentisk.

  • Jakob Andreassen

    Whaaat? Sesong 4 var beste sesongen så langt! Mye bedre enn den saktegående sesong 3 som til tross for gullkorn av episoder som «Guy Walks into an Advertising Agency», «The Gypsy and the Hobo» og den fantastiske sesongfinalen «Shut the Door. Have a Seat» hadde mange episoder som føltes bare som tidsfyll. Sesong 3 hadde også den svakheten av å sentrere mye av historien rundt January Jones som gikk fra å gi Betty en viss barnlig sjarm i den første sesongen, til å bli ei uutholdelig hurpe ved slutten av sesong 3. Sesong 4 var derimot et fascinerende innblikk i sprekkene av fasaden som gjør Don den han er, eller den han desperat prøver å være. Den var også overraskende morsom med en større rolle for tidenes sekretær Ida Blankenship. Serien gjorde også et godt valg i å la historiene utfolde seg med et raskere tempo enn tidligere (og kanskje dermed føltes mer som en vanlig TV-serie enn det saktegående kunstverket fra de tidligere sesongene), som ble gjenspeilet i samfunnet som var raskt i endring i midten av tiåret. Det mye sterkere fokuset på firmaet åpnet også opp dørene for nye karakterer, og de problemene som kan oppstå for små firma opp i mot nye trender og tider. Den beste episoden av hele serien «The Suitcase» var et av de mest tragiske innblikkene i Don’s liv og var en meget sterk episode for Jon Hamm og Elisabeth Moss. Om de ikke vinner Emmyer i år er det en skandale. Sesong 4 var en sesong av endringer for serien og karakterene, det faktum at serien ikke opplevde et minste dypp i kvalitet og etter min mening ble desto bedre jo mer serien lekte med serieformatet, er mer enn nok grunn for å gi serien en velfortjent sekser på terningen.

  • Jikersen, spoiler alert please, har ikke sett sesong 3 ennå!

  • Ærlig talt Skogly, når overskriften til saken er «Mad Men S04» så burde du luktet lunta selv.

  • Pingback: p3.no » Fra tv til catwalk()