Gjengangere omtales som Norges første fengselsfilm, og det er åpenbart at produsent, regissør, manusforfatter og hovedrolleinnehaver Leon Bashir har latt seg inspirere av flere filmer i denne sjangeren.

Hans eget verk lener seg sterkt på historieelementer og konvensjoner som man har sett flere ganger før, men kanskje ikke på norsk. Gjengangere kan derfor ikke kalles original, men den har et udiskutabelt driv, med presis klipping, økonomisk historiefortelling og et ensemble med klart definerte figurer som er like enkle som de er effektive under sjangerens forutsetninger.

Man føler seg ikke nødvendigvis smartere etter å ha sett Gjengangere, men den evner å underholde og avskrekke, selv med velbrukte sjangerknep.

Lene Nystrøm gjør en fin innsats i birollen som fengselsbetjent i «Gjengangere». (Foto: Wanted Film Mola Production AS)
Tar ansvar for ny fange

Yrkeskriminelle Josef (Leon Bashir) sitter i fengsel sammen med et knippe andre tøffinger, fordelt på tre hovedgjenger: albanere, pakistanere og nynazister. Når nykommeren Chris (Selem Zina) får problemer med noen av dem, tar Josef ansvar for å hjelpe ham.

Samtidig ser vi hvordan han bearbeider fengselsbetjenten Lill-Maren (Lene Nystrøm) for å få permisjon for å besøke sin syke mor, vi får gradvis avdekket historien om hvorfor Josef sitter i fengsel i det hele tatt, og hvordan noen der inne prøver å finne ut hvor han skal ha gjemt unna et ransbytte.

Anmeldelse: Thor: Ragnarok er den morsomste Marvel-filmen til nå

Persongalleriet er preget av klassiske fengselsfigurer, som like fullt makter å fremstå som truende elementer. Spesielt Kim Sørensen, Rune Temte og Farack Abbas har noen gode scener som ustabile innsatte med nærmest sadistiske trekk. Leon Bashir greier å skape en del spennende dramatikk med disse figurene.

Hans egen Josef er mer rolig og avbalansert. Han står på utsiden av de etablerte gjengene, og er den uavhengige fangen som skaper friksjon når han ser seg nødt til å blande seg inn i de andres aktiviteter. Det er i disse konfrontasjonene at filmen har noen av sine beste øyeblikk.

En konfrontasjon mellom Josef (Leon Bashir) og «Lille Hitler» (Kim Sørensen) i «Gjengangere». (Foto: Wanted Film Mola Production AS)
Mye for pengene

Filmtittelen Gjengangere spiller selvsagt på Henrik Ibsens berømte skuespill fra 1881. Det er kanskje uvesentlig å dra for mange Ibsenske paralleller, men akkurat som i stykket, handler filmen om figurer som på ulike måter forsøker å frigjøre seg fra fortidens synder, men ender opp med å sitter fastere i det.

Josef har til og med innbilte samtaler med Ibsen, som er et litt merkelig grep midt i all den påståtte realismen, men som likevel har en sørgmodig klangbunn, siden rollen spilles av Arne Garvang (Tramteateret), som døde i sommer.

Anmeldelse: Stranger Things S02 tilfredsstiller fanhjertet

Gjengangere er nok ikke laget med verdens største budsjett i ryggen, men Leon Bashir og medprodusent Nina Johnsen har fått gjort mye for pengene under innspillingen i det nedlagte fengselet i Moss, som fremstår som en troverdig arena.

Det virker sannsynlig at filmens bilde av livet bak norske murer ligger ganske tett opp til virkeligheten. Historien fortelles effektivt med mellommenneskelig dramatikk, noen kortvarige voldsomme effekter og en drivende klipperytme som skaper vedvarende fremdrift i handlingen.

Gjengangere låner åpenlyst fra sjangerens smørbrødliste over elementer som «må» være med i en fengselsfilm, slik at den virker som en middels god kopi av bedre filmer, som for eksempel Starred Up og Profeten, men den er heller aldri kjedelig og irrelevant.

Om FILMEN

Gjengangere
  • Gjengangere
  • Slippdato: 27.10.2017
  • Regi: Leon Bashir
  • Utgiver: Wanted Film Mola Production AS
  • Aldersgrense: 15
  • Sjanger: Drama

  • oudeis

    En ting har de til felles alle disse som smykker seg med ibsen og kultur, ingen anelse om hva ibsen forsøkte å si eller hva kultur kan være

    • Crisp

      Enig. Nesten like lite peil som de som kommenterer kulturuttrykk som en film, uten å ha sett den… ;D

      • oudeis

        Har jo allerede sett sånt tusen ganger, dette kan jeg, jeg vet akkurat hvordan den filmen er, nesten så jeg kunne skrevet et skuespill eller noe, sånn ibsen gjorde når han ble frustrert over menneskenes selvbedrag, feighet og narraktighet, når attpåtil ukultur=kultur så har jeg visshet om at jeg har rett

        • Ronny Hansen

          Da synes jeg du skal gjøre det, siden det er så lett. Men basert på hvordan du skriver i kommentarfeltet her tviler jeg på at du finner noen som vil lese det.

          • oudeis

            nå skrev jeg riktignok «nesten» da men, hovedproblemet med å skrive et teaterstykke blir jo at jeg vil støte på de samme som jeg trettes av, hvorfor skal jeg utsettes for nettopp det ?

            • Crisp

              Fordi enkelte tør, akter og vil utfordre, og gudskjelov for det. Jf. det å lage en troverdig fengselsfilm, og ikke en patetisk american style, hvor mannfolka alle oppfører seg som Hulken.

              • oudeis

                Du skjønner åpenbart ikke bæret av hva jeg prøver å si

                • Crisp

                  Er det noen som gjør det? ;D

                • oudeis

                  Det var jo også nettopp mitt poeng, er du helt besvimt eller? En gang til, stadig skal noen stå frem og snakke om ibsen og fortelle verden hvor begeistret de er for ibsen, og så, ut fra omstendighetene og med min viten om dem/de vet jeg at de ikke har det minste begreper om hva ibsen forsøkte å si, er det så vanskelig å forstå det?

                • Crisp

                  Ok, les nøye nå: Filmen ‘Gjengangere’ er en film som gjør en god bruk av Ibsen og hans Gjengangere i handling og plott, i motsetning til de som IKKE er gode på dette (som du henviser til). Siden du (som vanlig) ikke har sett filmen du kommenterer og engasjerer deg så voldsomt i, ja så vet du verken om filmen bruker Ibsen verken riktig, godt eller dårlig. Jeg skrev imidlertid i overstående melding at denne konkrete filmen nettopp gjør bruk av Ibsen/Gjengangere på en bra måte, ikke en dårlig. Forstår du nå?

                • oudeis

                  Men se nå på hvem som har laget filmen da, gjerne hvem som spiller i filmen også

                • Crisp

                  Ja, og så? Enkelte av disse spilte helt greit, ja selv Aqua-Lene er mindre problematisk, (selv om jeg jo skjønner at du er en slik som selvsagt automatisk forhåndsdømmer en slik skuespiller som henne, det overrakser jo ikke noe…)
                  Men anyway… enkelte er veldig bra, og ikke minst føles den mer menneskelig, ekte og berørende enn 99% av hardbarka møkkafengselsfilmer fra Hollywood. Anbefaler deg (igjen) å se den aktuelle filmen.

                • oudeis

                  Hahaha! At det går an!

                • Crisp

                  Jeeesuz… du er offisielt mildt retarded tydeligvis. Takk til deg ;D

                • oudeis

                  Resultatet av politisk sensur, hadde man kunnet snakke åpent ville du kanskje forstått mer

                • Crisp

                  Du snakker fremdeles i hasjtåka hører jeg… Du får komme deg ned litt igjen før vi fortsetter… ;D

                • Kjell.t.ring

                  Ikke jeg heller

                • oudeis

                  Ibsen, det ringer ingen bjeller?

        • Crisp

          Dette er Norges første fengselsfilm, så det faller på sin egen urimelighet at du ikke har sett dette før. Og filmens bruk av Ibsens Gjengangere er faktisk helt uproblematisk gjort, ja faktisk veldig bra. Det er bl.a. flere gjengangere i fengselet her, og poenget utover dette er hvordan folk i fengsel graver seg mer og mer ned i elendigheten fordi de også gjør kriminelle ting innenifra fengselet, bl.a. fordi politi og vakter er blinde, naive og ikke gidder gjøre noe.

          • oudeis

            hehe! første fengselfilm altså, tror jeg begynner å forstå hvordan den hjernen din tikker, hva med å ta et skritt tilbake og se verden fra avstand?
            myse litt kanskje, så ser du hvordan alt flyter sammen og blir likt

            • Crisp

              Du trenger ikke ro deg bort igjen, jeg bare svarer like tørt som deg, altså sabler ned påstanden din om at du har ‘sett sånt tusen ganger før’, noe som altså tørt og logisk er fullstendig umulig, Ikke noe mer enn det…
              Dessuten så finner du få som er like skeptiske og dømmende overfor overdrevne klisjéfremstillinger av machomiljøer slik som i typiske fengselsfilmer, men hey, se der! Denne filmen har ikke en slik klsijéfremstilling gitt! Tenke seg til… glad jeg derfor har sett den, for slik å kunne uttale meg.

  • Marianne Kreim

    En veldig engasjerende film ! Tidstypisk , sterk og ekte ! Anbefales å se !

  • Eirik Skogen

    Noen som vet sangen på slutten av filmen?

    • Magnus Ervik

      Gatekunst – Ikke si no