Det er vanskelig å spå. Veldig vanskelig. I år er Oscar-feltet svært åpent, uten de aller største favorittene.

Lincoln er nominert til flest priser, men jeg tror ikke den får særlig mange. Operasjon Argo seiler opp som favoritt i den gjeveste kategorien, mens Day-Lewis og Riva sannsynligvis får de gjeveste skuespillerprisene.

Tror jeg. Det har nemlig vist seg tidligere at det er vanskelig å treffe riktig i Oscar-spådommer. Jeg tar ofte feil, kanskje også i år. Men her er uansett mine tanker om hvilke filmer og personer som har størst mulighet til å vinne Oscar i år. Skriv dine stalltips nederst i saken!

Stem på dine Oscar-favoritter her, og vinn fet filmpakke!

Ben Affleck regisserer og spiller hovedrollen i Operasjon Argo (Foto: Warner Bros. Pictures/ SF Norge AS).
Beste film

Amour
Argo
Beasts of the Southern Wild
Django Unchained
Les Misérables
Life of Pi
Lincoln
Silver Linings Playbook
Zero Dark Thirty

Den sterkeste kandidaten til den gjeveste Oscar-prisen, er Ben Afflecks Operasjon Argo, historien om hvordan en CIA-agent reddet amerikanske gisler ut fra Iran under dekke av å lage en science fiction-film. Operasjon Argo har allerede hentet hjem flere viktige priser under oppkjøringen til Oscar, blant annet AFI Awards, BAFTA Awards, Critics Choice Awards, Golden Globes, Screen Actors Guild Awards, samt flere mindre priser.

Den har en høy rating hos nettstedene Metacritic og RottenTomatos (som samler amerikanske anmeldelser og regner dem om til en samlet poengsum), og Ben Affleck er Hollywoods store comeback-kid. Etter at han vant Oscar sammen med Matt Damon for manuset til Good Will Hunting i 1998, har ikke Afflecks karriere nådd samme grad av tyngde som Damons. Utover 2000-tallet var han like kjent for romansen med Jennifer Lopez som sine uheldige rollevalg (Gigli, Jersey Girl).

Men etter tre svært solide filmer som regissør (Gone Baby Gone, The Town og Operasjon Argo), er Affleck plutselig en suksesshistorie igjen. Hollywood elsker slikt, noe som flere prisutdelinger allerede har bevist. Jeg tror Oscar-akademiet har samme oppfatning.

LES: Anmeldelsen av Operasjon Argo

Daniel Day-Lewis som Abraham Lincoln. (Foto: Twentieth Century Fox Norway)
Daniel Day-Lewis som Abraham Lincoln. (Foto: Twentieth Century Fox Norway)
Beste mannlige hovedrolle

Bradley Cooper – Silver Linings Playbook
Daniel Day-Lewis – Lincoln
Hugh Jackman – Les Misérables
Joaquin Phoenix – The Master
Denzel Washington – Flight

Som vanlig er det et sterk felt av nominerte i denne kategorien. Jeg ble imponert over Denzel Washingtons rolle som alkoholisert flykaptein i Flight. I Silver Linings Playbook viste Bradley Cooper at han har langt større rekkevidde som skuespiller enn han har hatt anledning til å vise i Hangover-filmene. Og Joaquin Phoenix imponerte meg sterkt i sitt «comeback» som krigsveteran i sektmiljø i Paul Thomas Andersons The Master. Faktisk likte jeg hans innsats så godt at jeg unner ham prisen.

Men jeg tror Daniel Day-Lewis har Oscaren i lomma. Hans interessante portrett av Abraham Lincoln i Steven Spielbergs Lincoln er full av overraskelser og nyanser. Day-Lewis har en egen evne til å leve seg inn i sine figurer, og også her overbeviser han i en imponerende rolletolkning.

Det er også grunn til å huske at Oscar-akademiet også tidligere har verdsatt tolkninger av historiske figurer. Bare de siste 10 årene har det skjedd 6 ganger, med Colin Firth som Kong George i Kongens tale, Sean Penn som Harvey Milk i Milk, Forest Whitaker som Idi Amin i The Last King of Scotland, Philip Seymour Hoffman som Truman Capote i Capote, Jamie Foxx som Ray Charles i Ray og Adrien Brody som Wladyslaw Szpilman i Pianisten. Jeg tror Day-Lewis også vil vinne for rollen som Lincoln, med Joaquin Phoenix som potensiell overraskelse!

LES: Anmeldelsen av The Master

Cristoph Waltz i Django Unchained. (Foto: The Walt Disney Company Nordic)
Cristoph Waltz i Django Unchained. (Foto: The Walt Disney Company Nordic)
Beste mannlige birolle

Alan Arkin – Argo
Robert De Niro – Silver Linings Playbook
Philip Seymour Hoffman – The Master
Tommy Lee Jones – Lincoln
Christoph Waltz – Django Unchained

Blant disse ble jeg spesielt begeistret for Robert De Niros innsats i Silver Lining Playbook. Jeg har en følelse av at han i de siste årene har gått litt for mye på autopilot i sine roller, uten å være nær sine glansdager på 1970-tallet. Det er han vel heller ikke i Silver Linings Playbook, men han virker å være mer engasjert i sitt skuespill. Kanskje viser dette hva han er i stand til å gjøre, så lenge han har et solid manus, flinke medskuespillere og en god regissør i ryggen.

Men glem heller ikke Philip Seymour Hoffmans interessante portrett av en scientologi-lignende sektleder i Paul Thomas Anderson The Master, en figur der lite blir forklart, og der like mye kan tolkes ut i fra det Hoffman IKKE viser oss, som det han viser.

Min favoritt er likevel Christoph Waltz, som kom valsende inn i Hollywood som fiks ferdig stjerne i Inglorious Basterds. Tarantino bruker ham igjen i Django Unchained, og østerrikeren takker for tilliten med en frodig figur, som gjør det beste ut av Tarantinos fargerike manus. Hans velartikulerte fremtoning er en slående kontrast til filmens skildring av hardbarkede amerikanske cowboyer og onde slavedrivere. Dette tror jeg Waltz får en Oscar for, akkurat som forrige gang han spilte i en Tarantino-film.

LES: Anmeldelsen av Django Unchained

Emanuelle Riva i «Amour». (Foto: Arthaus)
Emanuelle Riva i «Amour». (Foto: Arthaus)
Beste kvinnelige hovedrolle

Jessica Chastain – Zero Dark Thirty
Jennifer Lawrence – Silver Linings Playbook
Emmanuelle Riva – Amour
Quvenzhané Wallis – Beasts of the Southern Wild
Naomi Watts – The Impossible

Hjertet mitt sier at Quvenzhané Wallis vinner Oscaren for sin fantastiske prestasjon i Beasts of the Southern Wild. Men hjernen forteller meg at prisen går til Emmanuelle Riva. Hennes sterke prestasjon som slagrammet i Michael Hanekes film gjør et sterkt inntrykk.

Samtidig føler jeg at verken Jessica Chastain eller Jennifer Lawrence er helt i Oscar-klasse i sine respektive filmer. Jeg er usikker på Naomi Watts, da jeg ikke har sett The Impossible, men en kollega forteller meg at hun gjør en imponerende innsats. Kanskje kan det bli Watts, men jeg har mest tro på Emmanuelle Riva!

LES: Anmeldelsen av Amour

Kameraet er nært på når Fantine, spilt av Anne Hathaway, synger ut sin nød i Les Miserables. (Foto: United International Pictures).
Kameraet er nært på når Fantine, spilt av Anne Hathaway, synger ut sin nød i Les Miserables. (Foto: United International Pictures).
Beste kvinnelige birolle

Amy Adams – The Master
Sally Field – Lincoln
Anne Hathaway – Les Misérables
Helen Hunt – The Sessions
Jacki Weaver – Silver Linings Playbook

Jeg forstår ikke hvorfor Amy Adams er nominert her. Hennes rolle i The Master er bitteliten, og hun får ikke rom til å gjøre spesielt mye med den. Sally Field har heller ikke fryktelig mye å gjøre i Lincoln.

Helen Hunt har fått en lurenominasjon, siden hun egentlig har en hovedrolle, mens Jacki Weaver er søt, men forglemmelig i Silver Linings Playbook.

Da gjenstår Anne Hathaway, som jeg ikke har sett i Les Misérables, men jeg hører hun skjøtter seg svært godt i filmen.

LES: Anmeldelsen av Les Misérables

Barn vil få en innføring i skrekk de sent vil glemme i ParaNorman (Foto: United International Pictures).
Barn vil få en innføring i skrekk de sent vil glemme i ParaNorman (Foto: United International Pictures).
Beste animerte spillefilm

Brave – Mark Andrews and Brenda Chapman
Frankenweenie – Tim Burton
ParaNorman – Sam Fell and Chris Butler
The Pirates! Band of Misfits – Peter Lord
Wreck-It Ralph – Rich Moore

ParaNorman er min klare favoritt i denne kategorien. Tenk om en stop-motion animert film kunne vinne? I år har vi til og med TO å velge mellom.

Men Frankenweenie mangler friskheten til ParaNorman. Sistnevnte er full av herlige skrekkfilmreferanser, samtidig som den forteller en historie som henvender seg til både barn og voksne. Den er også nydelig animert, og viser hvor mye man kan formidle ved hjelp av dukker.

LES: Anmeldelsen av ParaNorman

James Bond (Daniel Craig) i Shanghai i Skyfall (Foto: MGM / SF Norge AS).
James Bond (Daniel Craig) i Shanghai i Skyfall (Foto: MGM / SF Norge AS).
Foto

Anna Karenina – Seamus McGarvey
Django Unchained – Robert Richardson
Life of Pi – Claudio Miranda
Lincoln – Janusz Kaminski
Skyfall – Roger Deakins

Roger Deakins fortjener Oscar for sitt utsøkte foto i Skyfall! Se for eksempel introduksjonen av Javier Bardems skurkefigur, eller sekvensen der James Bond sniker seg rundt i en høy bygning i Shanghai, nydelig lyssatt i blåkaldt neonlys. Tenk at det er plass til billedpoesi i en Bond-film!

Jeg likte også veldig godt Seamus McGarveys feiende foto i Anna Karenina og Janusz Kaminskis jordfargede og naturlig lyssatte bilder i Lincoln, men Deakins er min personlige favoritt!

LES: Anmeldelsen av Skyfall

Keira Knightley som Anna Karenina i filmen med samme navn. (Foto: United International Pictures).
Keira Knightley som Anna Karenina i filmen med samme navn. (Foto: United International Pictures).
Kostymedesign

Anna Karenina – Jacqueline Durran
Les Misérables – Paco Delgado
Lincoln – Joanna Johnston
Mirror Mirror – Eiko Ishioka
Snow White and the Huntsman – Colleen Atwood

Dette er en av kategoriene jeg synes det er aller vanskeligst å mene noe om. Alle de nominerte har åpenbart nedlagt et vanvittig arbeid med sine kostymer.

Men skulle jeg peke ut en favoritt, er det Jacqueline Durran for sine detaljrike kjoler og uniformer i Anna Karenina. Hver scene er en oppvisning i velsydde kostymer, sannsynligvis designet etter ekstensiv historisk research.

Leo Tolstojs roman inneholder rike beskrivelser av hva figurene har på seg, noe som forteller mye om hvem de er, og Durran har sørget for at dette også er en viktig del av filmen!

LES: Anmeldelsen av Anna Karenina

Steven Spielberg (Foto: AFP / Thomas Samson)
Steven Spielberg (Foto: AFP / Thomas Samson)
Regi

Amour – Michael Haneke
Beasts of the Southern Wild – Benh Zeitlin
Life of Pi – Ang Lee
Lincoln – Steven Spielberg
Silver Linings Playbook – David O. Russell

Jeg elsker Beasts of the Southern Wild, men har liten tro på at Oscar-akademiet gir Benh Zeitlin en pris. Filmen deler publikum, og kan kanskje oppfattes som vanskelig tilgjengelig. Zeitlin er dessuten nykommer, og må kanskje bevise mer før han blir prisaktuell.

Feltet er ellers svært åpent, men jeg setter en knapp på Steven Spielberg. Han er en elsket og respektert regissør, som med Lincoln serverer et utsøkt historisk drama, der han viser seg som en voksen filmskaper.

LES: Anmeldelsen av Lincoln

Searching for Sugar Man. (Foto: Tour de Force)
Searching for Sugar Man. (Foto: Tour de Force)
Dokumentarfilm

5 Broken Cameras – Emad Burnat and Guy Davidi
The Gatekeepers – Dror Moreh, Philippa Kowarsky and Estelle Fialon
How to Survive a Plague – David France and Howard Gertler
The Invisible War – Kirby Dick and Amy Ziering
Searching for Sugar Man – Malik Bendjelloul and Simon Chinn

Jeg har ikke sett noen av disse nominerte, men Searching for Sugar Man nevnes stadig oftere som en favoritt.

Denne svenskproduserte filmen forteller om to sør-afrikanere på jakt etter artisten Rodriguez, som forsvant etter en aktiv og intens periode tidlig på 1970-tallet.

Kollega Rune Håkonsen anmeldte den til en femmer på terningen, og i sommer kommer Rodriguez til Øya-festivalen

LES: Anmeldelsen av Searching for Sugar Man

Dokumentar kortfilm

Inocente – Sean Fine and Andrea Nix Fine
Kings Point – Sari Gilman and Jedd Wider
Mondays at Racine – Cynthia Wade and Robin Honan
Open Heart – Kief Davidson and Cori Shepherd Stern
Redemption – Jon Alpert and Matthew O’Neill

Ikke sett noen av disse.

Joel Edgerton i Zero Dark Thirty (Foto: United International Pictures).
Joel Edgerton i Zero Dark Thirty (Foto: United International Pictures).
Klipping

Argo – William Goldenberg
Life of Pi – Tim Squyres
Lincoln – Michael Kahn
Silver Linings Playbook – Jay Cassidy and Crispin Struthers
Zero Dark Thirty – Dylan Tichenor and William Goldenberg

Her føler jeg at Zero Dark Thirty har en fair sjanse. Tichenor og Goldenberg har sydd sammen en sammenhengende historie som følger flere figurer over mange år, uten at det går på bekostning av filmens flyt.

Vi vet hele tiden hvor i handlingen vi befinner oss, hvem som er hvem, og selv den kaotiske operasjonen der Osama Bin Laden blir drept, er redigert på en måte som hjelper seeren til å forstå hva som skjer.

Kon-tiki til sjøs (Foto: Carl Christian Raabe).
Kon-tiki til sjøs (Foto: Carl Christian Raabe).
Fremmedspråklige film

Amour – Østerrike
Kon-Tiki – Norge
No – Chile
En kongelig affære – Danmark
War Witch – Canada

Det er omtrent opplest og vedtatt at Amour vinner denne kategorien. Michael Hanekes film har vunnet flere viktige priser de siste månedene, og selv bookmakerne har størst tro på den.

Samtidig kan Kon-Tiki vise seg å være en overraskende outsider. Dette er jo en storslått eventyrfilm, som fortelles med Hollywoodsk schwung, og har en oppløftende historie.

Det kan være at dette er det filmen vinner på, at den er den rake motsetningen til Amour, som i tillegg begynner føles «gammel». Den vant sin første pris i Cannes i mai i fjor. Jeg tror likevel den vinner Oscar, også, men skal vi håpe på at Norge har en liten mulighet?

Bilbo Baggins (Martin Freeman) står i sentrum for begivenhetene i Hobbiten: En uventet reise (Foto: Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc. og New Line Productions, Inc./ Foto: James Fisher).
Bilbo Baggins (Martin Freeman) står i sentrum for begivenhetene i Hobbiten: En uventet reise (Foto: Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc. og New Line Productions, Inc./ Foto: James Fisher).
Sminke og hår

Hitchcock – Howard Berger, Peter Montagna and Martin Samuel
The Hobbit: An Unexpected Journey – Peter Swords King, Rick Findlater and Tami Lane
Les Misérables – Lisa Westcott and Julie Dartnell

Hobbiten er kriminelt oversett i årets Oscar-utdeling. Ikke beste musikk? Ikke beste klipp? Ikke beste lyd? Men make-up er den nominert til.

Jeg føler jo at Midgards mange ansikter portretteres på utrolig dyktig vis, og ser gjerne at Peter Swords King, Rick Findlater og Tami Lane får en Oscar for dette. Jeg har ikke sett de to andre nominerte filmene.

Musikk

Anna Karenina – Dario Marianelli
Argo – Alexandre Desplat
Life of Pi – Mychael Danna
Lincoln – John Williams
Skyfall – Thomas Newman

Dario Marianelli er min favoritt her! Det kan være fordi jeg har Anna Karenina svært friskt i minne, men hans forførende toner understreker det store kjærlighetsdramaet som utspiller seg i Joe Wrights film.

Ballscenene har en drømmende kvalitet over seg, og jeg ble sittende og lytte til musikken under rulleteksten. Når gjorde du det sist?

Mychael Danna presterte også et godt soundtrack til Life of Pi, men jeg håper på Marianelli.

SangAdele vant Golden Globe for beste filmlåt, nemlig Skyfall. (Foto: Kevin Winter/Getty)

Before My Time (fra Chasing Ice)
Music and Lyric by J. Ralph

Everybody Needs A Best Friend (fra Ted)
Music by Walter Murphy
Lyric by Seth MacFarlane

Pi’s Lullaby (fra Life of Pi)
Music by Mychael Danna
Lyric by Bombay Jayashri

Skyfall (fra Skyfall)
Music and Lyric by Adele Adkins and Paul Epworth

Suddenly (fra Les Misérables)
Music by Claude-Michel Schönberg
Lyric by Herbert Kretzmer and Alain Boublil

Dette er tradisjonelt sett Oscar-utdelingens minst viktige kategori. Det lages rett og slett ikke så mange originale sanger til film, så her dukker det ofte opp mye rart. Men i år finner vi en vaskekte hit blant de nominerte, og jeg ser det som helt uaktuelt at prisen går til noe annet enn Skyfall av Adele og Paul Epworth.

Det er en klassisk Bond-låt som har vokst på meg siden jeg hørte den første gang, og føyer seg pent inn blant de beste av denne filmseriens tittellåter. Bond-serien skal også hylles under Oscar-utdelingen, sannsynligvis på grunn av fjorårets 50-års-jubileum, og jeg drømmer om å se Sean Connery, George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan og Daniel Craig sammen på scenen.

Om ikke det skjer, nøyer jeg meg med Adeles fremføring av Skyfall, og at hun mottar en Oscar for den!

Ian McKellen spiller selvsagt Gandalf i Hobbiten: En uventet reise (Foto: Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc. og New Line Productions, Inc./ Foto: James Fisher).
Ian McKellen spiller selvsagt Gandalf i Hobbiten: En uventet reise (Foto: Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc. og New Line Productions, Inc./ Foto: James Fisher).
Produksjonsdesign

Anna Karenina – Production Design: Sarah Greenwood, set Decoration: Katie Spencer

The Hobbit: An Unexpected Journey – Production Design: Dan Hennah, set Decoration: Ra Vincent and Simon Bright

Les Misérables – Production Design: Eve Stewart, set Decoration: Anna Lynch-Robinson

Life of Pi – Production Design: David Gropman, set Decoration: Anna Pinnock

Lincoln – Production Design: Rick Carter, set Decoration: Jim Erickson

Jeg lot meg imponere over gjenskapelsen av 1800-tallets Washinton i Lincoln.

Men jeg imponeres fremdeles mest av hvordan Peter Jacksons versjon av Tolkiens verden ser ut på film. Det taler kanskje i mot at mange føler dette er sett før, men jeg synes ikke prestasjonen er mindre verdt for det.

LES: Anmeldelsen av Hobbiten: En uventet reise

Paperman. (Foto: Disney Animation).
Paperman. (Foto: Disney Animation).
Kortfilm (animert)

Adam and Dog
Fresh Guacamole
Head over Heels
Maggie Simpson in “The Longest Daycare”
Paperman

Jeg har kun sett to av de nominerte, men merker meg at Disney har vært flinke til å pushe Paperman, både på YouTube og foran Wreck-It Ralph på kino. Maggie Simpson in The Longest Daycare kan ikke konkurrere med Paperman.

Se Paperman her og Maggie Simpson in The Longest Daycare her!

Kortfilm (Live Action)

Asad
Buzkashi Boys
Curfew
Death of a Shadow (Dood van een Schaduw)
Henry

Her har jeg ikke sett noen av de nominerte.

Daniel Craig fyrer løs som James Bond i Skyfall (Foto: MGM / SF Norge AS).
Daniel Craig fyrer løs som James Bond i Skyfall (Foto: MGM / SF Norge AS).
Lyddesign

Argo – Erik Aadahl og Ethan Van der Ryn
Django Unchained – Wylie Stateman
Life of Pi – Eugene Gearty og Philip Stockton
Skyfall – Per Hallberg og Karen Baker Landers
Zero Dark Thirty – Paul N.J. Ottosson

Lydmiksing

Argo – John Reitz, Gregg Rudloff og Jose Antonio Garcia
Les Misérables – Andy Nelson, Mark Paterson og Simon Hayes
Life of Pi – Ron Bartlett, D.M. Hemphill og Drew Kunin
Lincoln – Andy Nelson, Gary Rydstrom og Ronald Judkins
Skyfall – Scott Millan, Greg P. Russell og Stuart Wilson

Jeg kommer aldri til å lære meg forskjellen mellom lydklipp og lydmiks. Jeg har prøvd! Siden Hobbiten mangler i begge kategoriene, ønsker jeg at Skyfall vinner begge!

Visuelle effekter

The Hobbit: An Unexpected Journey – Joe Letteri, Eric Saindon, David Clayton og R. Christopher White
Life of Pi – Bill Westenhofer, Guillaume Rocheron, Erik-Jan De Boer og Donald R. Elliott
Marvel’s The Avengers – Janek Sirrs, Jeff White, Guy Williams og Dan Sudick
Prometheus – Richard Stammers, Trevor Wood, Charley Henley og Martin Hill
Snow White and the Huntsman – Cedric Nicolas-Troyan, Philip Brennan, Neil Corbould og Michael Dawson

Historien om Pi imponerer med sine digitale dyr, et dramatisk skipsforlis og andre fantastiske scener til sjøs. Jeg tror prisen går dit!

LES: Anmeldelsen av Historien om Pi

Adaptert manus
Suraj Sharma og en tiger i Historien om Pi (Foto: 20th Century Fox).
Suraj Sharma og en tiger i Historien om Pi (Foto: 20th Century Fox).

Argo – Chris Terrio
Beasts of the Southern Wild – Lucy Alibar & Benh Zeitlin
Life of Pi – David Magee
Lincoln – Tony Kushner
Silver Linings Playbook – David O. Russell

Her har jeg en viss tro på at David Magee vinner Oscar for Life of Pi. Den er basert på en bok som ble ansett som «ufilmelig», noe hans manus åpenbart motbeviser. Men glem heller ikke Tony Kushners veldreide manus basert på historiske begivenheter, altså Lincoln.

Originalmanus

Amour – Michael Haneke
Django Unchained – Quentin Tarantino
Flight – John Gatins
Moonrise Kingdom – Wes Anderson & Roman Coppola
Zero Dark Thirty – Mark Boal

Jeg er av den mening at Tarantino bør vinne alle priser han er nominert til. Han har et rikt språk og en definitivt personlig stil, som skiller ham ut fra de andre nominerte. Django Unchained er kanskje ikke hans beste film, men jeg liker Tarantinos fryktløshet i lefling med ulike sjangere.

Oscar-utdelingen vises direkte på NRK1 og NRK.no natt til mandag kl 02.30 norsk tid! Les alt om hvordan du kan følge Oscar-kvelden her!

Hvem tror du vinner? Si din mening i kommentarfeltet!