PÅ KINO 12. APRIL 2024: Det kan virke som at norsk dokumentarfilm er inne i en trend. I kjølvannet av «Ibelin» og «Ukjent landskap» kommer nemlig nok en film med død, sorg og savn som sentral tematikk.
Sigve Endresens «Søstre elsker evig» har imidlertid et unikt utgangspunkt, nemlig Marins planlagte og avklarte selvmord på sin egen 29-årsdag.
ANMELDELSE: «Ukjent landskap» er sterkt rørende og svært sjarmerende
Søsteren Wilde og noen av de andre etterlatte forteller nært og inderlig om tiden både før og etter, samtidig som filmen stiller etiske spørsmål som det er vanskelig å ta stilling til.
Som en spør i filmen: Kan man akseptere at noen ikke har lyst til å leve lenger?
Endresens film setter tankestellet i sving for åpent kamera, men det kan være litt utfordrende for de som ikke har erfaring med egne eller andres selvmordstanker å forstå mekanismene bak dem.
Selvsagt har nok filmen vært nødt til å ta hensyn til både familien og den avdødes personvern, men man kan ta seg i å savne grundigere beskrivelser av hvorfor Marins liv ble for tungt.
«Søstre elsker evig» er likevel nødt til å berøre med sin ærlige, oppriktige og respektfulle skildring av hennes avslutning og søsterens vei videre.
Forsøker å bearbeide tapet
Filmen starter sommeren 2022, noen måneder etter at Marin Siem døde etter en lang kamp mot sin bipolare lidelse, inkludert flere selvmordsforsøk og tvangsinnleggelser.
ANMELDELSE: «Sugar» er leken og nostalgisk Hollywood-noir
Storesøster Wilde (som er kreditert som dokumentarens manusforfatter) forteller bestevenninnen Guri at hun skulle likt å se en film der noen kom seg ut av sorg og depresjon. Og det er nettopp det «Søstre elsker evig» prøver å gjøre.
Den viser hvordan Wilde forsøker å bearbeide tapet av søsteren sammen med både venner, familie og psykolog, samtidig som vi får se private opptak av søstrene i ukene og dagene før Marin begikk det annonserte selvmordet.
De dokumenterte nemlig både diskusjoner og forberedelser, som forståelig nok setter Wilde i et enormt dilemma, men spørsmålene om hvem som har filmet og hvorfor det ble gjort, blir hengende i lufta.
Det gjør uansett inntrykk å se dem samarbeide på en tale til den fremtidige begravelsen. Det er rart å se Marin støvsuge leiligheten sin for å gjøre det hyggelig for de som skal finne henne etterpå.
Det er kruttsterkt når hun filmer seg selv på badet, oppløst i tårer, mens hun forklarer sitt valg. Og når Wilde på sin neste bursdag leser opp et kort som søsteren har etterlatt seg, er det bare å ta frem lommetørkleet.
Har fått komme nært innpå
Veteranen Sigve Endresen har de siste tiårene først og fremst markert seg som suksessrik produsent av for eksempel «Mannen som elsket Yngve», «Få meg på for faen», «Som du ser meg» og flere av Joachim Triers filmer.
ANMELDELSE: «Monkey Man» er en klassisk hevnerfilm med en indisk vri
Han har imidlertid også flere sterke dokumentarfilmer på merittlista, blant annet «For harde livet» (1989), «Store gutter gråter ikke» (1995), «Leve blant løver» (1998) og «Generasjon Utøya» (2021).
Derfor kommer det ikke som noen stor overraskelse at også «Søstre elsker evig» har flere solide kvaliteter.
Sammen med fotograf Eivind Aurstad har han fått komme nært innpå både venner og familie mens de snakker ut om Marins selvmord, og hvorfor de besluttet å akseptere hennes valg.
Et par av ansiktene i filmen vil være kjente for mange, men Endresen gjør ikke noe poeng utav dette, antageligvis for å beholde fokuset fullt og helt på Wilde og Marin.
ANMELDELSE: «Godzilla x Kong: The New Empire» er årets monsterkalas
Det er det sterke søsterforholdet mellom dem som filmens emosjonelle lim, både før og etter Marins bortgang.
Klipper Lisa Ekberg hopper effektivt mellom flere tidslinjer, og er med på å skape en forståelse for det uslitelige båndet mellom dem og tvilen som ligger bak Wildes aksept for søsterens valg.
Samtidig får man hele veien se hvordan latter, glede og mørk humor også kan være en naturlig del av en beintøff prosess.
ANMELDELSE: «The First Omen» er akkurat guffen nok
Det sterke innholdet i «Søstre elsker evig» er ikke alltid like enkelt å prosessere, men den stiller noen moralsk viktige og etisk vanskelige spørsmål uten å diktere svaret.
(«Søstre elsker evig» har kinopremiere 12. april.)