nrk.no
Isah - «Instrument»

Isahs desidert sterkeste utgivelse

På debutalbumet utforsker Isah forvandlingen fra ukjent til superstjerne. Det nye livet er tydeligvis både givende og krevende.

Kjært barn har mange navn. Det gjelder spesielt for Kaleb Isaac Ghebreiesus, som blant annet kan kalles svigermors drøm, superstjerne, og hit-maskin – eller Isah, om du vil.

Den 24 år gamle stavangergutten har sunget fløyelsmykt siden ungdomsskolen og har gitt ut musikk siden videregående.

Debutalbumet «Instrument» er en kort men effektiv bassdrevet sammensetning av den unge artistens opplevelser og følelser rundt stjernelivet, kjærlighet, usikkerhet, og den plutselige suksessen, i god r&b-stil. 

Tidlig braksuksess

I 2019 slo Isah for alvor gjennom med låten «Hallo» sammen med Oslo-rapperen Dutty Dior, som de for øvrig også vant «P3 Gull»-prisen for Årets låt med. 

I en alder av 20 vant Isah Spellemannprisen for Årets gjennombrudd og gikk av med seieren i den noe tvetydige kategorien Urban for EP-en «Sukkerspinn & hodepine».

Dette skjedde bare et år etter han hadde gjestet flere låter på Karpes «SAS Plus / SAS Pussy». Veien fra elev på videregående til husholdningsnavn i norsk pop er visstnok ikke så lang. 

Man skulle nesten tro at Isahs medaljer er resultatet av en lang og etablert musikerkarriere, men det er ikke før nå at debutalbumet er kommet. 

Har modnet

Isahs jordnære og sårbare oppførsel på årets sesong av «Hver gang vi møtes» på TV2 smeltet utvilsomt hjerter gjennom det langstrakte land.

Den samme blandingen av gøyal, men følsom og sprudlende, men tilbakelent er gjennomgående på «Instrument».

Her finner man låter som får det til å vrikke på dansefoten med «Eg vil bare danse», så vel som refleksjon rundt smerten etter et kjærlighetsbrudd på «E det bare meg».

Et bilde av Isah i helfigur på en festivalscene utendørs. Han har et sårt ansiktsuttrykk og løfter hånden håpefullt oppover mot lyset. Under ham brenner pyro-flammer.
SÅRBARHET: Isah på Øya presenterer i 2021. Foto: Eskil Olaf Vestre, NRK P3

Det er tydelig at Isah har blitt gigantisk både i antall fans og streams, så vel som en mer moden artist og låtskriver de siste årene.

Dette kommer spesielt godt frem om man sammenligner 2017s «Seint», en to minutter kort festlåt om å drikke seg full, med den nye låten «Dårlig film», der Isah på nedstrippet og vakkert vis avslutter «Instrument» ved å legge seg paddeflat og innrømme sine feil. 

Det betyr ikke at «Instrument» er en spilleliste man kan gråte seg i søvn til – heller tvert i mot. 

Flere av låtene er knallsterke både for klubben, bilferien som uunngåelig finner sted i løpet av sommeren, de late dagene på stranden og de påfølgende kveldene fylt med moro. 

Et bilde av Isah iført solbriller inne på en mørk klubbscene.
TILBAKELENT SELVTILLIT: Isah på Bylarm 2021. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

«Silhuett» er det åpenbare høydepunktet på albumet. Låten er tydelig inspirert av drum and bass og Isahs eksperimentelle vokal får utfolde seg, samtidig som han beviser at strupen ikke har blitt noe svakere med årene. 

Mot slutten av låten tas tempoet ned og den basstunge instrumentalen gjør ikke annet enn å få hodet til å nikke i takt. «Silhuett» er toppen av kransekaken, prikken over i-en, rosinen i pølsa og så videre. 

Ikke bare fett å være superstjerne

Selv om det virker som om livet til artisten utelukkende er preget av fest, suksess og moro med antydninger til kjærlighetssorg i ny og ne, gjemmer det seg også mørkere tanker hos Isah. Etter innspillingen av «Hver gang vi møtes» og som medvirkende på hver kveld av Karpes «10x Spektrum» i 2022 møtte Isah veggen, hardt. 

Angsten er også et tydelig tema på «Instrument».

På låter som «Ballin» og «Elsk deg sjøl» kombineres oppløftende instrumental med tanker rundt frykt – og kjærlighet. Isah står igjen som en figur som har overvunnet frykten for slanger som lusker i gresset. 

Et bilde av Isah med solbriller og bøttehatt som lener hodet oppover og roper ut mot tusener av fans. Vi ser fansens hender som peker i været.
MYE PRESS TIDLIG: Isah på «VG-lista Rådhusplassen» i 2019. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Med sin unike stemmebruk, gode ører før spennende instrumentaler og evnen til å lage oppløftende musikk med relaterbare tekster er Isah desidert en av de mest lovende unge artistene for tiden.

Trenger litt mer å gå på

«Instrument» er et album de fleste kan nyte til forskjellige anledninger, samtidig som Isah har all grunn til å være stolt over hvor langt han er kommet. Det er lite negativt å si over kvaliteten angående det musikalske. Det som derimot er synd er den korte spilletiden: Man får ikke utnyttet alt potensialet et debutalbum gjerne har. 

Selv om «Instrument» er Isahs desidert sterkeste utgivelse til nå, mangler det det bittelille ekstra for å ta det helt til topps. 

Det er vanskelig å leve seg inn i, og virkelig forstå en artist sitt liv når debutalbumet er på ni låter, som igjen er relativt korte. Debutalbumet skal gjerne være dét albumet som får lytteren til å forstå deg som artist og hvor du kommer fra, uten å måtte oppsøke annen informasjon for å forstå konteksten.

Isah er ingen ukjent artist, og har åpenbart opplevd stor suksess og flere nådd mål andre bare kan drømme om som 24-åring, men tematikken rundt berømmelse og slitet den kan medføre ønsker undertegnede at blir enda dypere utforsket på kommende album – for de gleder jeg meg til! 

Isahs debutalbum «Instrument» ble sluppet onsdag 21. juni.

FLERE MUSIKKANMELDELSER:

 

Siste fra P3.no: