Alcatraz (Foto: Fox)
Alcatraz (Foto: Fox)

Jeg husker et øyeblikk fra barndommen da jeg tenkte ‘Å fytti for et teit plott’.

Leiefilmen jeg hadde kjøpt for tjue kroner het Gjestene fra fortiden, og hele grunnen til kjøpet var at Jean Reno var på coveret. Premisset var at Reno og en annen sponjerv ved en feil blir sendt noen hundre år frem i tid, fra middelalderen til 1992, og jeg byttet filmen videre til en kompis etter første påsyn. Men det faktum at Reno var på coveret gjorde hele forskjellen.

– Darabont lager L.A.Noir-serie

Slik er det med Alcatraz óg. Den har et av de teiteste TV-plottene på lenge, og den har J.J. Abrams på coveret. Sammen med alle Lost-fans’ godgutt Jorge Garcia.

Og faren er jo alltids der for at Alcatraz sminker brura med Lost-navnene like mye som Gjestene fra fortiden gjorde med Det store blå– og Nikita-stjernen Reno.

(Eller kanskje det faktisk er slik at Lost-navn snarere skremmer vekk folk fordi de ikke vil utsette seg for timesvis med uforløste greier foran skjermen?)

– Får deg til å hylflire | The Big C

‘Sett det, gjort det’

Jeg fikk sett førsteepisoden av Alcatraz under fjorårets San Diego Comic-Con, og min opplevelse av det hele var likegyldighet – en slags ‘sett det, gjort det’-følelse.

Garcia og hans medspillere Sarah Jones og Sam Neill føres mot flere odds sammen i et forsøk på å løse en drapssak, men det hele overskygges av et femti år gammelt forsvinningsmysterie som ingen skjønner noenting av. Og etterpå kom følelsen av at jeg hadde sett serien – etter bare én episode.

– 5 serier å glede seg til i 2012

Alcatraz (Foto: Fox)
Sarah Jones og Jorge Garcia møtes gjennom felles Alcatraz-interesser. (Foto: Fox)
Tidsreisen er målet

Det avsløres såklart ikke i løpet av piloten hva som gjorde at alle 302 fangene på Alcatraz forsvant den regnfulle natten på sekstitallet, men jeg fikk heller ikke noe behov for å vite det.

Det er nok agendaer og ugjerninger i Alcatraz til å holde sånne som meg ved TVen flere kvelder.

I ettertid har jeg grublet en del på hvorfor jeg, som vanligvis sluker sci-fi rått, skulle trekke på skuldrene av Alcatraz, men jeg har innsett (mens jeg skrev dette) at det handler om tidsreisepremisset:

Jeg bryr meg ikke mer om vanlige folk som transporteres i tid og havner i knipe  enn jeg bryr meg om vanlige folk som havner i knipe – tidsreisene må ha en funksjon for å styrke historien.

(Dette skulle stemme bra overens med min enorme skuffelse over Terra Nova også)

Med dette mener jeg at det er nok agendaer og ugjerninger i Alcatraz til å holde sånne som meg ved TVen flere kvelder – uten at noen må reise i tid. Uten at det føles som et lag pålegg for mye.

– Mystisk TV-fremtid | En titt på de siste pilotene

Alcatraz‘ redningsbyrå?

På den gode siden av Alcatraz er serien et pent skue, en god rolleblanding og en selvsikker sak. Og jeg ble veldig nysgjerrig på hva i alle dager det er Emerson Hauser (Neill) jobber i for slags etterretningsbyrå. Der lukter det X-Files, og det kan være at Alcatraz‘ redning som levedyktig serie ligger i det byrået der. 

Stemmer det at Lost skremmer bort flere enn det lokker til seg? Elsker du tidsreiser for tidsreisens skyld? Dine meninger er ekstremt velkomne i kommentarfeltet!

Trykk her for det siste TV-seriestoffet!

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.