– Kunstnere er bare interessante når de polariserer. Å skape en reaksjon er kjernen av kreativitet. Godt eller dårlig har ingen betydning lenger på grunn av den digitale revolusjonen. Det handler mer om hvordan du reagerer på det, hvordan det snakker til deg og hva det får deg til å føle, sier den danske regissøren Nicolas Winding Refn.

Han snakker med Filmpolitiet på telefon fra Danmark om at kritikerne er splittet i synet på hans nye film, The Neon Demon. På filmfestivalen i Cannes ble den møtt med buing fra enkelte, men ble bejublet av andre.

– Så hvis noen sier at The Neon Demon er dårlig, så føler du at du har oppnådd noe?

– Vel, det er ett synspunkt, andre synes den er briljant, så jeg har åpenbart gjort noe riktig, sier Winding Refn.

LES: Anmeldelsen av The Neon Demon

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Jesse (Elle Fanning) spiller fersk modell i The Neon Demon (Foto: Norsk Filmdistribusjon).
Jesse (Elle Fanning) spiller fersk modell i The Neon Demon (Foto: Norsk Filmdistribusjon).
Skjønnhet er forførende og dramatisk

The Neon Demon handler om 16 år gamle Jesse som kommer til Los Angeles for å kjempe seg frem i byens modellmiljø. I filmen sier en moteskaper, spilt av Alessandro Nivola, at “skjønnhet er ikke alt, skjønnhet er det eneste”. Er The Neon Demon Nicolas Winding Refns kommentar til vår fascinasjon for skjønnhet og alt som er overfladisk?

– Jeg vet ikke om det er en kommentar. Det er ytring om den stadig voksende fascinasjonen for skjønnhet. Jeg synes det er for enkelt å kalle det overfladisk. Skjønnhet er sannsynligvis det mest komplekse fenomenet vi har å takle i fremtiden, for det representerer både det indre og det ytre, sier Winding Refn.

– Hvorfor ville du utforske dette temaet på film?

– Jeg tror alle, enten de vil innrømme det eller ei, er opptatte av skjønnhet. Det er veldig forførende, dramatisk og spennende, men også veldig skremmende, interessant og samtidig banalt. Så alle kan relatere seg til det.

– Jeg tror at jeg ville lage en film hvor jeg kunne fantasere hvordan det ville være å være en nydelig 16 år gammel jente. Enhver mann har en 16 år gammel jente på innsiden av seg, de vil bare ikke innrømme det, sier Winding Refn.

LES: Anmeldelsen av The Conjuring 2

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Elle Fanning var den eneste regissør Nicolas Winding Refn ville ha i hovedrollen i The Neon Demon. (Foto: AFP PHOTO / TIZIANA FABI).
Elle Fanning var den eneste regissør Nicolas Winding Refn ville ha i hovedrollen i The Neon Demon. (Foto: AFP PHOTO / TIZIANA FABI).
Ikke stor forskjell mellom Oslo og Los Angeles

The Neon Demon er innspilt i Los Angeles, som Winding Refn også filmet sin kanskje mest kjente film i, nemlig Drive. Men han er ikke nødvendigvis med på at tittelen på hans siste film henspeiler på byen selv.

– Jeg tror at The Neon Demon er alt og alle, det avhenger av synspunktet du inntar. Ikke glem at det ikke er noen stor forskjell på for eksempel Oslo og Los Angeles. De har de samme besettelsene og de samme interessene. Hollywood er midtpunktet for alt når det gjelder underholdningen i våre dagligliv i den vestlige kultur. Alt stråler tilbake til Hollywood.

– Det er ikke det Los Angeles vi kjenner fra andre filmer, men et mørkere og mer illevarslende sted. Hvordan fant du de rette stedene for innspillingen?

– Vel, du bare går rundt og finner noe du synes er interessant. Los Angeles har mange fasader, det er derfor det er en merkelig by å være i. Den ble bygd på en ørken, det var den siste fronten for nybyggerne, så det er noe veldig magisk ved den. Og noe skremmende, men samtidig drømmende. Så det kommer an på hvordan du ser det, sier Winding Refn.

LES: Anmeldelsen av Alt det vakre

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Skuespiller Elle Fanning regissør Nicolas Winding Refn under innspillingen av The Neon Demon. (Foto: Norsk Filmdistribusjon).
Skuespiller Elle Fanning regissør Nicolas Winding Refn under innspillingen av The Neon Demon. (Foto: Norsk Filmdistribusjon).
Elle Fanning er filmens kjerne

Hovedrollen i The Neon Demon spilles av Elle Fanning. Hun har vært skuespiller i 15 av sine 18 år, blant annet i filmer som Babel, Deja Vu, Reservation Road, Den fantastiske historien om Benjamin Button, Super 8 og Maleficent.

– Hun var den eneste jeg ville ha, fordi kravene til figuren var så spesifikke og utrolig krevende. Det var som å finne en ikke-nål i høystakken. Så det var et veldig hardt søk etter ett offer. Men hun viste seg å være filmens kjerne. Jeg vil si at uten henne, ville det ikke blitt noe av The Neon Demon, sier Winding Refn.

– Hvordan jobber dere sammen?

– Som alt annet, handler det om prosessen. Jeg forsøker å gjøre det så intimt som mulig, fordi alle figurene i mine filmer representerer et alter ego av meg selv. Hovedfiguren eller protagonisten i en historie er dominert av mitt indre jeg, men samtidig må det gå gjennom dem, så det er et veldig rart kjærlighetsforhold, enten det er en mann eller dame, sier regissøren.

LES: Nicolas Winding Refn drømte om å være 16-årig jente

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nicolas Winding Refn sammen med kona Liv Corfixen (t.v.) og skuespiller Elle Fanning på den røde løperen i Cannes. (Foto: REUTERS/Regis Duvignau)
Nicolas Winding Refn sammen med kona Liv Corfixen (t.v.) og skuespiller Elle Fanning på den røde løperen i Cannes. (Foto: REUTERS/Regis Duvignau)
Lager kanskje film i Tokyo

Nicolas Winding Refn har flere prosjekter under utvikling, blant annet nyinnspillinger av slasherfilmen Maniac Cop og skrekkfilmen What Have You Done To Solange, samt en tv-serie kalt The Italians.

– Disse titlene produserer jeg bare. Når det gjelder å regissere, vet jeg ikke ennå. Sannsynligvis en film i Tokyo.

– Du er også tilknyttet et prosjekt skrevet av James Bond-forfatterne Neil Purvis og Robert Wade. Hva er det?

– Det er en hemmelighet. Jeg kunne fortalt deg det, men da måtte jeg ha drept deg, sier Nicolas Winding Refn.

Og jeg er ikke helt sikker på om han spøker.

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.